Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
تفاوتی بین اندیشه مصباح و سلفی ها نمی بینم. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 26 اسفند 1392 ساعت 15:36 بازدیدها:1538 مرتبه

حجت‌الاسلام درایتی: تفاوتی بین اندیشه مصباح و سلفی‌ها نمی‌بینم.  
از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

 اخیرا آیت‌الله مصباح یزدی در یک سخنرانی سعی کرده تا با الگوگیری از شخصیت‌های دینی، مالک اشتر را به عنوان یک الگو در زیست اجتماعی و سیاسی به جوانان معرفی کند.

 اما وی در معرفی مالک او را یک جنگجوی خشنی تصویر کرده که کسی را در میدان زنده نمی‌گذاشت. وی در ادامه توضیح داده که مالک به وظیفه عمل می‌کرده و ما هم امروز باید به وظیفه‌مان عمل کنیم. ترویج روحیه خشن در بین جوانان فعال سیاسی و طرح این سخنان در حالی صورت می‌گیرند که تعارض کاملی با تحقق وحدت و همدلی ملی دارند. همچنین اخیرا این رهبر معنوی گروه افراطی موسوم به جبهه پایداری برخی از برداشت‌های اینچنینی خود را به امام(ره) نسبت داده است. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با حجت‌الاسلام مصطفی درایتی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این پژوهشگر دینی توضیح داد: ما مانع تفکر کسی نیستیم و هرکسی می تواند اندیشه خود را داشته باشد. اما نگاه اینچنینی به حکومت و دین با نگاهی که انقلاب را ایجاد کرد هیچ گونه سازگاری ای ندارد. انتقاد جدی که ما داریم آن است که چرا این تفکرات را به حضرت امام نسبت می دهند. در صورتی که اگر آقایان بگویند که این سخن من است و آن را به شخص دیگری نسبت ندهند، طرح سخنانشان تا جایی که اصول امنیت ملی اجازه دهد هیچ مشکلی ندارد.

مصطفی درایتی در ادامه به «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: طالبان نیز همین حرف ها را بیان می کند. در حقیقت این اندیشه به اهل تشیع اختصاص ندارد و اگر اندیشه سلفی ها را دنبال کنید می بینید که طرز نگاه آن ها همین طرز نگاه برخی آقایان در داخل کشور است.
 
تفکر سلفی‌ها هم همین است

این استاد حوزه گفت: سلیقه آقای مصباح از دین و نوع حکومت همان چیزی است که آن را طرح می کند و اسمش را هم حکومت اسلامی می گذارد که در واقع همان خلافت اسلامی است. بعضی سلفی‌ها هم این موضوع را طرح می کنند. اما نگاه رحمانی که امام نسبت به دین و حکومت داشت، هیچ سازگاری با تفکر آقای مصباح ندارد. لذا آقایان اینگونه می‌گویند که امام قبلا نام حکومت اسلامی را به کار می برده است و منظورش هم همین تفکرات ماست. در صورتی که شما باید با این حرف بخش گسترده‌ای از زندگی امام را نفی کنید. زیرا طرح حکومت اسلامی در آن زمان با توجه به ادبیاتی بود که وجود داشته است. اما وقتی به عرصه عمل ورود پیدا می‌کند، حاصلش می شود همان جمهوری اسلامی که امام بسیار بر آن تاکید داشت و حتی حاضر نبود که یک کلمه از آن کم و یا زیاد شود. در حقیقت این نگاه مرحوم امام بوده است و مردم از همین منظر به امام اقبال نشان داده اند.
 
ارتباطی با امام ندارد

حجت الاسلام مصطفی درایتی گفت: اگر بنا باشد که از حکومت اسلامی که همان خلافت اسلامی است و برخی از اهل سنت هم آن را طرح می کنند صحبت کنیم، باید بدانیم که این یک نوع نگاه و اندیشه است اما هیچ گونه ارتباطی به نگاهی که به واسطه آن انقلاب ایجاد شد و حضرت امام به آن توجه داشت ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان با این نگاه آقایان مخالفند و نگاه اینچنینی به دین و حکومت داری را مطلوب نمی دانند. اما در هر صورت این مردم هستند که انتخاب می کنند که کدام نگاه مطلوبتر است.

این سلفی گری شیعی است

درایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که تفاوت اندیشه آقای مصباح به عنوان یک روحانی شیعه با سلفی‌ها چیست؟ گفت: خود آقای مصباح باید این فرق را مشخص کند. در حقیقت نگاه سلفی ها نسبت به دین یک نگاه خشونت آمیز است و این نگاه در عملکرد آن ها به وضوح دیده می شود. این نوع نگاهی هم که برخی از آقایان در داخل دارند شاید مبانی متعددی داشته باشد اما از لحاظ نوع عملکرد با عملکرد آن ها یکسان است. من نمی توانم تفاوت عملی بین این دو تفکر ببینم. تنها چیزی که وجود دارد آن است که آن سلفی گری، سلفی گری سنی است و این هم سلفی گری شیعی.

بردن آبروی افراد را واجب می دانند

عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی افزود: سلفی گری نگاه خاصی به دین است و عملکردش هم مبتنی بر خشونت است. به این علت به آن ها تکفیری می گویند که کسانی را که با تفکر آن ها مخالفند، مرتد و خارج شده از دین می نامند.

درایتی در پایان گفت: روزنامه هایی که از این تفکر حمایت می کنند، خوش سابقه‌ترین افراد را هم به صدها تهمت و اتهام متهم می کنند. نکته جالبی هم که وجود دارد آن است که این آقایان این کار خود را واجب می دانند و بردن آبروی کسی که با اندیشه آن ها موافق نیست اولین قدم آن هاست.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

893امروزmod_vvisit_counter
958دیروزmod_vvisit_counter
6294این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
35504این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19365549کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 19 مهمان حاضر
IP شما: 18.189.2.122
Mozilla 5.0, 
امروز: 06 اردیبهشت 1403