Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
اصلاح طلبان در جهت تعامل با حکومت تلاش داشته اند. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 23 مهر 1393 ساعت 00:25 بازدیدها:2042 مرتبه

در جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌کس یا هیچ حزبی قیم نیست. 
سلیمانی:‌ اصلاح‌طلبان در جهت تعامل با حکومت تلاش داشته‌اند.
داود سلیمانی اظهار کرد: استراتژی تعامل با حاکمیت یا با جریان های مخالف، چه نسبتی می‌تواند با خلق جنبش داشته باشد؟ با بهره گیری از تجربیات گذشته البته که می توان بهتر و محکم تر و مطمئن تر گام برداشت،

اما آیا می توان بدان نام جنبش را داد یا نه نمی‌دانم. اگرچه تجربیات رخ داده به ما نشان می دهد که اصلاح طلبان باید بیش از پیش به صورتی منسجم حرکت کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که سعی اصلاح طلبان همواره تعامل با حکومت بوده است، تصریح کرد : البته گاه کسانی که منافعشان به خطر می‌افتد و یا احیانا برداشت غلط و متفاوتی دارند مانع می شوند و در شکل افراطی آن، این اختلاف را به کینه و دشمنی بدل می‌کنند.

اصلاح طلبان از بزرگان اصلاح طلب راهبری کنند

داود سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات رهبر اصلاحات مبنی بر این‌که استراتژی اصلاح طلبان، تعامل است و این تعامل را با حاکمیت و حتی جریان های مخالف، البته با حفظ هویت مدنظر قرار داده است، هم چنین تحلیل برخی مبنی براین‌که خاتمی به دنبال خلق جنبش اصلاح طلبی با بهره گیری از تجربیات گذشته و قدرت های سیاسی درون حاکمیت است، اظهار کرد: استراتژی تعامل با حاکمیت یا با جریان های مخالف، چه نسبتی می‌تواند با خلق جنبش داشته باشد؟ با بهره گیری از تجربیات گذشته البته که می توان بهتر و محکم تر و مطمئن تر گام برداشت، اما آیا می توان بدان نام جنبش را داد یا نه نمی‌دانم. اگرچه تجربیات رخ داده به ما نشان می دهد که اصلاح طلبان باید بیش از پیش به صورتی منسجم حرکت کنند.

وی پذیرش راهبری بزرگان اصلاح طلب از سوی اصلاح طلبان را یک ضرورت خواند و افزود : آقای خاتمی نشان داد که ظرفیت و توان بالایی را برای ایجاد انسجام داراست . او بین اصلاح طلبان بویژه بین مردم از پایگاه بسیار گسترده ای برخوردار است، اما عده ای افراطی اورا برنمی‌تابند چون به نفوذ او در میان مردم و نخبگان و سیاسیون، هم از جبهه ی اصلاحات و هم اعتدالیون آگاهند ضمن این‌که آن ها نقش و تاثیر بسیار زیاد آقای هاشمی رفسنجانی را نیز در وحدت بخشیدن به جبهه ی فراگیر اصلاح طلبان می‌دانند و علت هجمه ها به ایشان هم به دلیل همین تاثیر گذاری‌ است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تجربه انتخابات گذشته نشان داده که استراتژی حضور اصلاح طلبان در انتخابات‌ها ، موفق بوده است، گفت : اختلاف و چند پارگی در بین اصلاح طلبان به نفع هیچ تشکلی نیست، زیرا تندرو ها منتظر فرصتی هستند که اصلاح طلبان را بزنند و این جز با ایجاد تفرقه به هر بهانه‌ای میسر نیست ، بنابراین ما باید بیش از پیش هوشیار باشیم و تجارب گذسته را که به دلیل چند کاندیدایی در انتخابات 84 بود، مرتکب نشویم. آن تجربه، امروز به کمک ما می آید تا آن راه را تکرار نکنیم.

وی ادامه داد:خوشبختانه پس از سال 88 این امر برای سران اصلاحات بویژه تشکل های اصلاح طلب و جبهه ی اصلاحات هم چنین مردم خوبی که پایگاه گسترده ی اصلاح طلبی در وجود آن ها شکل می گیرد، بخوبی جا افتاد و تجربه ی انتخاب جناب روحانی و یکپارچگی مجموعه ی اصلاح طلبان و مردم در انتخابات و تاثیر شخصیت هایی نظیر خاتمی و هاشمی و آقای عارف که با درایت به روند پیروزی کمک کرد ، همه حاکی از استفاده از تجارب گذشته و به روز بودن رفتار اصلاح طلبان است. ضمن آن که پیام مقام رهبری به برگزارکنندگان انتخابات بسیار صریح و روشن واز موضعی کاملا آگاهانه ومسئولانه بود .این‌که رای مردم حق الناس است، یعنی باید همه، بالاخص مجریان و ناظران اجازه ندهند بدان تعرضی صورت گیرد.

سلیمانی در ادامه با تاکید براین‌که سعی اصلاح طلبان همواره تعامل با حکومت بوده است، خاطرنشان کرد: البته آن طرف معادله نیز همواره سعی کرده که اجازه ندهد اصلاح طلبان مانند سال های 76 تا 84 بتوانند قدرتمند عمل کنند. البته اصولگرایانی که امروز مواضعشان بسیار تعدیل شده اذعان دارند که دوره ی اصلاحات هم از نظر توسعه ی سیاسی اجتماعی و هم فرهنگی و اقتصادی یکی از درخشان ترین دوره های پس از انقلاب است.

وی افزود :مردم در 8 سال دولت گذشته تضاد میان شعار و عمل و فقر مفرط جامعه را تجربه کرده و دیده‌اند، بنابراین رویکرد اصلاح طلبان چنانکه در عمل ثابت شده است و در دوره اصلاحات تجلی یافته، کاملا نسبتش با حاکمیت تعاملی‌تر و موثر تر بوده، ولی البته این تعامل در همان وقت هم هیچ گاه باعث نشد که جریان اصلاحات از پی گیری مطالبات اصلاح طلبانه و اصول اصلاح طلبی کوتاه بیاید، بدان معنا که بر سر اصول معامله نکرده و نخواهیم کرد.

سلیمانی هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا طرح موضوع تعامل با حاکمیت از سوی آقای خاتمی نشان دهنده وقوع اتفاق تازه ای در جریان اصلاح طلب است یا خیر؟ اظهار کرد: همانطور که گفته شد این حرف تازه‌ای نیست؛ چراکه دیگرانی نخواسته یا اجازه نداده‌اند که اداره کشور بر اساس خرد جمعی پیش برود. دولت گذشته برنامه‌های مصوب توسعه را دگرگون کرد و آن را در سطح سلایق شخصی در مرحله ی اجرا تنزل داد. امروز من به لحاظ اخلاقی درست نمی دانم که فقط آقای احمدی‌نژاد را سرزنش کنیم. همه در این کار شریک بوده‌اند. همه قوایی که باید نظارت می کردند، مسئولند ولی الان چون آقای احمدی‌نژاد دیگر قدرتی ندارد او را می‌زنند. این درست نیست، مجلس هم درقبال این مسائلی که به ملت در این 8 سال تحمیل شد مسئول است و سایر قوا و دستگاه ها هم به همچنین مسوولیت دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: این یک نوع تعامل است که اتفاق افتاد تعامل قوا با یکدیگر می بایست به ارتقای جایگاه کشور در همه ی ابعاد کمک کند، اما بر اساس آمار های رسمی این کار نشد. پس تعامل از نوع چشم فرو بستن بر تخلفاتی که این روز ها سرو صدایش را از گوشه و کنار دادگاه ها و... می شنویم مضر به حال ملت است .چون در آن از خرد کارشناسی و جمعی استفاده نکرده ایم و شایستگان را به مصدر امور ننشانده‌ایم، نتیجه اش هم این می شود اما اگر باور کنیم که تعامل با هر کس و نهاد و قوه ای بر اساس اخلاق و صداقت و اعتماد متقابل و بویژه بر اساس خرد جمعی و کارشناسی و شایسته سالاری شکل می گیرد، باید انتظار داشت که متعاملین همواره پیرو کر و کور و بی چون و چرا نیستند .آن ها تعامل را بر اساس اصول و ضوابطی پیش می برند که ملت از آن بهره ببرند نه یک گروه خاص ونه افرادی که در این تعامل در پی رانت های اقتصادی و اطلاعاتی هستند.

ما درون نظام وبرای این نظام و این ملت حاضریم هر کجا که لازم باشد کمک کنیم

سلیمانی بار دیگر بر وجود تعامل اصلاح طلبان با حاکمیت تاکید و اضافه کرد: البته گاه کسانی که منافعشان به خطر می افتد و یا احیانا برداشت غلط و متفاوتی دارند مانع می شوند و در شکل افراطی آن این اختلاف را به کینه و دشمنی بدل می کنند. چنانکه با اصلاح طلبان و شخص آقایان خاتمی و هاشمی، ما شاهد برخی کینه ورزی ها توسط افراطیون هستیم. بنابر این سخن آقای خاتمی حرف جدیدی نیست. یعنی این حرف بدان معنا نیست که ما تا کنون با حاکمیت تعامل نداشته ایم و حالا می خواهیم تعامل داشته باشیم، بلکه سخن ایشان تکیه بر این موضع است که ما درون نظام وبرای این نظام و این ملت حاضریم هر کجا که لازم باشد کمک کنیم. اما موضوع اینجاست که عده ای این را برنمی تابند حال آنکه به نفع کشور است که همه ی جریاناتی که در درون نظام و بر اساس قانون فعالیت می کنند - چنانکه در حیات امام ایشان به روحانیون و روحانیت، توصیه کردند - بتوانند بر اساس شایستگی ها و انتخاباتی آزاد و رقابتی ، در تعیین سر نوشت کشور مشارکت داشته باشند.

وی در عین حال اظهار کرد: هم اکنون در رابطه با جریان اصلاحات و حاکمیت رای واحدی وجود ندارد. هر کسی به یک نحوی این رابطه را برای خود و مجموعه خود تعریف کرده است بعضی هم اصلا تعریف نکرده اند یا قائل به این نیستند که اساسا می توان جریان اصلاحات را دید.آنهاگاه حساب بخش بزرگی ازمردم را ازحساب اصلاحات جدا می دانند. ما درانتخابات ،نمونه ی این برخورد راعلیرغم پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان ومعتدلین ازاصولگراها می بینیم. آنان این ها را نمی خواهند ببینند. البته من به آن ها حق می دهم .زیرا 8 سال از آقای احمدی‌نژاد دفاع جانانه کردند و برخی از آنان هنوز هم دفاع می کنند. آن ها با آن ایدئولوژی و نگاه قطعا نمی توانند از موضع اصلاح طلبی به قضاوت بنشینند، وگرنه اذعان دارند که اصلاح طلبان هر وقت که در دستگاه ها و قوای کشور خدمت کرده‌اند اولا عقلانیت و خرد جمعی را سرلوحه ی کار خود کرده اند و ثانیا از افراد متعهد و پاکدست در تصدی دستگاه ها استفاده کرده اند و نتیجه ی آن نیز اعتلای ملت و نظام بوده است.

سلیمانی با بیان این‌که رابطه ما با حاکمیت رابطه ای کاملا خودی است گفت :به نظر من در راستای اثبات خودی بودن یا نبودن ملاک هایی وجود دارد ، هر دولت و مجلسی خلاصه پرونده ای دارد . مرکز آمارهای رسمی و محاکم قضایی وجود دارد که در باره ی پاکدستی ها و ناپاکی ها قضاوت کرده یا می کند.

وی افزود: البته در این زمینه هم اعتراضاتی وجود دارد که بجث جداگانه ای را می طلبد - و مهمتر از آن وجدان اجتماعی ست که در آرا تمایل و یا عدم تمایل خود را به جریانی نشان می دهد. شما با تکیه به تمامی این ملاک ها در میابید که اصلاح طلبان در رابطه ی با ملت و حاکمیت در عمل صداقت خود را اثبات کرده اند. ما با همین دیدگاه ، از موضع اصلاح طلبانه حاضریم برای اعتلای این ملت و کشور و حقوق پایمال شده بخش ضعیف و فقیر جامعه، تمام توان خود را بدون هیچگونه چشم‌داشتی بکار بگیریم. به شرطی که آن طرف نیز اولا این امر را به شکل اخلاقی و اعتقادی بپذیرد و قبول داشته باشد و ثانیا امکان برابری را برای اطلاع‌رسانی ایجاد کند و ثالثا اجازه دهد که انتخابات رقابتی شکل بگیرد و نهایتا اینکه در مقابل ملت و خواست ملت و احترام به حقوق آنان خاضع باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که رابطه با هر حاکمیتی باید بر اساس موازین قسط و عدل باشد، گفت: این موازنه است که جامعه را به حیات سعادتمندانه سوق می دهد .

وی ادامه داد: ما رابطه مان را اینگونه تعریف کرده ایم و فکر می کنم که این از نظر آموزه های اعتقادی هم مورد تایید آیات و روایات است رابطه با رهبری نظام هم از همین مقوله است. این رابطه تعریف شده است . رابطه جریان های سیاسی با راس نظام و سایر قوا رابطه ای در چارچوب قانون و نظامات کشور است . البته اشخاص نیز باید روابط خود را بر اساس محبت و احترام متقابل و رعایت حقوقی که مردم بر گردن حاکم دارند و حاکم بر گردن مردم دارد، تعمیق کنند. من این روحیه را در شخص آقای خاتمی و هاشمی و دیگر سران اصلاحات می‌بینم. اما گاه برخی جریانات این روابط را بدلایلی که از ذکر برخی از آن ها معذورم برنمی تابند چرا که حیات آنان در تفرقه بین مردم است.

جریانات افراطی چه بپذیرند و چه نپذیرند امروز جریات اصلاحات پایگاهی گسترده دارد

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید به افراطیونی که درصدد القای بدبینی و شبهه افکنی و دشمن انگاری اصلاح طلبان و سران اصلاحات هستند گفت که شما چه بپذیرید و چه نپذیرید امروز جریان اصلاحات در کشور حضوری موثر با پایگاهی مردمی و گسترده دارد که به این جریان وتشکل های جبهه اصلاحات و شخصیت ها و رهبران آن نیز دل بسته اند و این راه را برای سعادت ملت و کشور انتخاب کرده و به پیش می برند.پس به جای تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف و بدبینی بین حاکمیت و مجموعه ی جریان اصلاحات ، به فکر سعادت کشور که در سایه اتحاد و انسجام شکل می گیرد، باشید.

وی افزود:اصول گرایان نیز نباید اجازه دهند که یک عده ی قلیل و تندرو مانع این همراهی شوند. ما نباید پتانسیل عظیم مردمی را که جریان اصلاحات را بر گزیده اند نادیده گرفته و یا آنان را از حقوق خویش محروم کنیم. ما معتقدیم که توسعه ی کشور فقط با حاکمیت یک جناح – چه اصولگرا و چه اصلاح طلب – میسر نیست باید به این مساله و در شرایط امروزین مملکت ، نگاهی ملی داشت.

خبرنگار ایسنا در ادامه ی این گفت و گو از این فعال سیاسی اصلاح طلب پرسید چقدر قائل به این موضوع هستید که جریان اصلاحات در حال حاضر نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد ؟که سلیمانی نیز در پاسخ اظهار کرد: هر جریانی نیازمند آسیب شناسی است، اما هر جریانی نیز این را هم باید بداند که هدف آسیب شناسی چیست؟ آیا تخریب وایجاد بستر سو استفاده برای جریانات تندرو و افراطی و خوراک دادن به آن ها برای جلوگیری از پیشرفت کشور است، یا برای استفاده از تجربیات گذشته در جهت اعتلای کشور؟ نقد امری گریز ناپذیر است، اما زمان و مکان وشرایط و مقتضیات نقد، اگر نادیده گرفته شود، نتیجه ای معکوس دارد که به نفع ملت نخواهد بود.

وی ادامه داد: نقد باید در فضایی مشفقانه و برای جلو گیری از خطاهای تجربه شده و تقویت مواضع اصولی انجام شود. اگر این موارد در نقد منصفانه رعایت شود اتفاقا به جریان رشد و توسعه کشور مدد می‌رساند. گاه باید برای دوری از مسائلی که بدان اشاره شد و برای جلوگیری از سو استفاده ای نابخردانه و در شرایطی که اصلاح طلبان تریبون های محدودی برای پاسخ گویی در اختیار دارند و امکان گفت‌وگوی برابر وجود ندارد نقد درونی را مد نظر داشت. این امر از انصاف بدور است که آنان را نقد کنیم، ولی اجازه دفاع و یا پاسخ گویی را از آنان سلب کنیم؛ بنابراین اگرچه آسیب شناسی یک ضرورت است، اما دارای ظروف و شرایطی است که اینک نمی توان چندان به نتایج و اهدافی که باید بر نقد مترتب باشد دست یافت.

در جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌کس ویا هیچ تشکل و حزبی قیم هیچ‌کس نیست

خبرنگار ایسنا هم چنین این پرسش را مطرح کرد که برخی معتقدند در میان جریان اصلاح طلب " از بالا نگاه کردن ها " و" قبول نداشتن یکدیگر" از جمله آسیب های جدی در این جریان است ؟موافق این موضوع هستید ؟(موضوعی که به گفته ی برخی نوع فعالیت و شکل گیری تشکیلات ندا را تحت الشعاع قرار داده است)، این فعال سیاسی اصلاح طلب در این‌باره گفت: در جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌کس ویا هیچ تشکل و حزبی قیم هیچ‌کس نیست. شیوه تن دادن به آرای شخص و تشکل و جریان را خرد جمعی و اصول اصلاح طلبی تعیین می کند واین امری‌ست که تمامی تشکل های اصلاح طلب آن را قبول دارند. ازاین رو جبهه ی هماهنگی اصلاح طلبان بوجود آمد و از همین روی شورای مشورتی جناب آقای خاتمی شکل گرفته است.

وی افزود: آقای خاتمی دارای حزب و تشکل نیست. شخصیتی است که تمامی اصلاح طلبان بر تدبیر وی از آن رو که مبتنی بر خرد جمعی است، صحه می گذارند. چه بسا بدلیل مجبوبیتی که ایشان در جامعه و در بین اصلاح طلبان دارد تاثیر گذاری فردی‌اش بیشتر باشد، اما نه فقط از باب شخصیت ایشان که البته آن هم موثر است بلکه به لحاظ اتخاذ شیوه اصلاح طلبانه، عمده توجه ایشان به مقوله عقلانیت و خرد جمعی در جریان اصلاحات است. جناب آقای هاشمی هم نیز چنانکه بارها در سخنرانی ها و دیدارهای خود با جریانات گوناگون اشاره کرده اند بر لزوم و ضرورت کار حزبی و تشکیلاتی ، از این روی که متکی به فرد نیست و عقول همگان در آن موثر است ، تاکید کرده اند. بنا بر این نگاه از موضع بالا اگرچه گاه می تواند به عنوان یک خصلت فردی در برخی از افراد وجود داشته باشد - که البته نکوهیده است و باید این اشخاص نگاه خود را تغییر دهند - ولی در موردجریان اصلاحات ، تشکل ها و سران آن حرف درستی نیست.

وی هم چنین به شکل گیری تشکیلات "ندا" اشاره و خاطرنشان کرد :درباره شکل گیری "ندا" ، من چندان با نگاه شما ( که علت را نگاه از بالا به برخی افراد می‌داند ) موافق نیستم. البته این به معنای آن نیست که من مخالف شکل گیری تشکل های دیگری در جبهه ی اصلاحات باشم. این ربطی به هیچ کس و هیچ تشکلی ندارد که چه افراد و یا شخصیت هایی به این نتیجه برسند که باید یک تشکلی با رویکرد اصلاح طلبانه یا غیر اصلاح طلبانه داشته باشند.

سلیمانی افزود: هر مجموعه ای می‌تواند بر اساس اهداف ، رویکرد ها وتلقی های خود تشکیلات و یا حزبی را تاسیس کند.البته شاید برای این کار دلایلی را هم داشته باشند که کم وبیش برخی از موسسان ندا بدان اشاره کرده اند، حال ما می توانیم استدلال آن ها را بپذیریم یا نپذیریم. الان مهم آنست که این تشکل اعلام کرده که در ادامه ی گفتمان اصلاح طلبی درصدد ارتقای این گفتمان است. البته در شروع کار برخی از دوستان سخنانی را بیان کردند که چندان با رویکرد اصلاحی هم خوان نبود ولی از آن جا که خود متوجه شدند که این مساله نیازمند مطالعه جدی تریست، گام های بهتری را انتخاب کرده اند.

الان جای طرح مباحث اختلافی درمیان اصللح طلبان نیست

این استاد دانشگاه با تاکید بر استقبال اصلاح طلبان از رویکردهای جدید و نبود هر نوع نگرانی در این راستا در عین حال خاطرنشان کرد :ما باید از موضع اصلاح طلبانه با یکدیگر هم گفت‌وگو کنیم. الان جای طرح مباحث اختلافی نیست. این مباحث نمی تواند کمکی در حال حاضر به گفتمان اصلاح طلبی و ارتقای آن کند. همچنین طرح برخی مسائل اختلافی می‌تواند ما را به خود مشغول کرده و نیروی ما را در این برهه که نیاز به انسجام بیشتری داریم به تحلیل ببرد. ضمن آنکه اتخاذ روش ما باید طوری باشد که با اصول و مبانی و هویت اصلاح طلبانه در تعارض نیافتد.ضمن آن که باید هر تشکلی نسبت به مبانی تئوریکی که بر آن پایه فعالیت خود را سازمان می دهد، اشراف داشته باشد، تا به دام نوعی عمل گرایی – احتمالا با نتایج زود رس اما کم دوام – نیافتد. عمل‌گرایی نباید منجر به لطمه زدن به مبانی باشد، یا آن اصول را به حاشیه رانده و استحاله کند. البته این هایی که من می گویم نیاز به گفت‌وگو و بحث جدی دارد و معنای آن هم این نیست که دوستان به چنین تصمیمی رسیده اند، اما طرح برخی مواضع در این موضوع، نیازمند توجه جدی تر دوستان است.

سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره وجود انسجام و اتحاد درمیان اصلاح طلبان هم چنین تاثیر این موضوع بر انتخابات شورای شهر تهران اظهار کرد :من فکر می کنم که جریان اصلاحی در کشور، امروز تبدیل به یک نیروی تاثیر گذاری شده که نمی توان آن را انکار کرد. دلیل آن هم ، همان عقلانیتی است که بدان اشاره کردم. انتخابات گذشته نشان داد که اگر همه به تعهدات خود در قبال این جریان پایبند باشند، این وحدت و انسجام تداوم می یابد. حرکت اصلاح طلبان در انتخابات گذشته نشان داد که گفتمان اصلاحات برخلاف تصوری که گاه بعضی از دوستان بدان اشاره می کنند، بسیار زنده و پویاست. این انتحابات نشان داد که مفصل بندی گفتمان اصلاحات کماکان کارآمد است و خاصیت آن از استمرار و نو شوندگی‌ست که در ذات اصلاحات وجود دارد، لذا این امر خود را در انتخابات گذشته به شکل عملی نشان داد.

وی ادامه داد :نکته دیگری که مردم عزیز بویژه جوانان و دوستان اصلاح طلب باید بدان توجه داشته باشند آن ست که باید برای انسجام بیشتر میان اصلاح طلبان از سهم خواهی به هر شکلی و در هر سطحی به شدت پرهیز کرد و تحلیل های سیاسی و اجتماعی خود را برپایه های کاملا علمی و روز آمد استوار کنیم. به عنوان مثال، اساسا نمی توان به پیروزی آقای روحانی نگاهی تقلیل گرایانه داشت و آن را صرفا به قشری خاص محدود کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد :همه عواملی که گفتم و در بعضی از مصاحبه ها بدان اشاره داشته ام بر این پیروزی تاثیر گذارده اند. درست است که برخی از این عوامل دارای وزن بیشتری است. چنانکه تاثیر شخص آقای روحانی ، آقای عارف، آقایان خاتمی و هاشمی و دیگر بزرگان و تشکل های اصلاح طلب و البته جوانان و دانشجویان را نمی توان ونباید انکار کرد، ولی این همه ی عوامل موثر در پیروزی ایشان نیست.

وی ادامه داد :چه بسا تغییر رویکرد مردم، بواسطه ی عملکرد دولت گذشته ویا نوع نگاه مسئولان و شعارهای اصلاح طلبانه و وعده های جریان اعتدال در گشایش فضای سیاسی و تلاش در جهت رفع محدودیت ها و آزادی زندانیان و محصورین و امثال آن را نیز بتوان از عوامل تاثیر گذار دانست. پس ما نباید به دنبال ساده سازی پیروزی باشیم و آن را تحویل به یک عامل ، مثلا نقش کارگران یا دانشگاهیان و امثال آن کنیم.

سلیمانی با مورد توجه قرار دادن آنچه در انتخابات شورای شهر تهران رخ داد اظهار کرد :من معتقدم اینجا نیز برخی از دوستان در شورا دچار عملگرایی صرف شدند و در نتیجه موجبات این نتیجه را فراهم کردند. ما باید از این تجربیات برای آینده ی حرکت اصلاحی درس بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که حضور و اثرگذاری اصلاح طلبان در انتخابات و موفقیت های آینده چطور باید باشد که شاهد حضور این جریان در عرصه های تاثیر گذار باشیم ؟گفت :روش ما کماکان باید بر محور خرد گرایی و عقل جمعی و شور و مشورت و تصمیم بر اساس خواست مردم و تشکل ها و شخصیت های اصلاح طلب در استان ها و شهرستان ها و هماهنگی و انسجام هر چه بیشتر باشد. اگر چه ما تجربه ی انتخابات ریاست جمهوری را داریم ولی انتخابات پیش رو به دلیل ماهیت انتخابات مجلس و تکثر کاندیداها ، بسیار پیچیده تر است و نیاز به مشورت و کار جمعی بیشتری دارد که نیازمند صرف وقت و توان بیشتری است.

سلیمانی افزود : تشکل ها و شخصیت های اصلاح طلب نباید ساده سازی کنند، بلکه باید انرژی و وقت بیشتری را در این مساله پیش بینی کرده و مصروف دارند. از هم اکنون باید استان ها و شهرستان ها با هماهنگی با تشکل ها و شخصیت های موثر و همفکری و پذیرش رای اکثریت به اجماع دست یابند. باید در این برهه ی زمانی روش و منش آفای دکتر عارف را که برای وحدت و پیروزی جریان اصلاحات از خود گذشتگی نشان داد، سرلوحه ی حرکت خویش قرار دهند. زمان آن رسیده است که این امر را یک منفعت فردی ندانیم بلکه در صدد پیروزی جمعی جریان اصلاحی به نفع ملت باشیم. تا آرا مردم در رقابت های انتخاباتی شکسته نشود وکاندیداهای اصلاح طلبان بتوانند با رای خوبی وارد مجلس شوند. این امر حضوری موثر خواهد بود. حضور تاثیر گذار کاندیداها، در همگرایی و وحدت و البته گاه ایثار و از خود گذشتگی، برای پیروزی جریان اصلاحی است.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

278امروزmod_vvisit_counter
958دیروزmod_vvisit_counter
5679این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
34889این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19364934کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
IP شما: 3.139.97.157
Mozilla 5.0, 
امروز: 06 اردیبهشت 1403