Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

تبلیغات شما


Notice: Undefined variable: customartmod_css in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_articlemod/tmpl/default.php on line 10
   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
انتقادات صریح مولاوردی از عدم توجه به نقش زنان در دولت. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه, 09 دی 1393 ساعت 23:41 بازدیدها:2032 مرتبه

از مقاومت وزارت بهداشت تا توصیه نوبخت.... 

انتقادات صریح مولاوردی از عدم توجه به نقش زنان در دولت.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشستی با انتقاد صریح از عدم توجه به نقش زنان در دولت گفت: من احساس می‌کنم مانند فردی هستم که دست و پای او به شکل صلیبی بسته شده است ولی از او می‌خواهند با کسی که ایستاده مسابقه دو بگذارد.


، شهیندخت مولاوردی در هشتمین نشست معاون رییس جمهور در امور بانوان با مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی که امروز در هتل ارم برگزار شد، با اشاره به موضوع وقف و نقش زنان در آن اظهارکرد: ما برنامه مشترکی داشته‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه خوابگاه همراهان زن بیماران بیمارستان مسیح دانشوری را احداث کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: وقف ریشه در نوع‌دوستی دارد و نوع‌دوستی امری فطری محسوب می‌شود. در فرهنگ اسلامی و شیعی، فرهنگ وقف جایگاه خاصی دارد و این موضوع از ظرفیت بسیار وسیعی برخوردار است که هنوز بسیاری از ابعاد آن شناخته نشده است.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در زمینه وقف گفت: به منظور فرهنگسازی و نهادینه کردن این موضوع نیاز به تلاش رسانه‌ها داریم، علاوه بر آن باید به منظور آموزش وقف به کودکان این موضوع مورد توجه نظام آموزشی نیز قرار گیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش محوری زنان در وقف گفت: زنان نقش محوری در ترویج، تقویت و احیای فرهنگ وقف دارند و آنان معمولا در انجام امور خیر سبقت می‌جویند.

مولاوردی افزود: وقف می‌تواند بسیاری از محرومیت‌ها و نبود توازن‌های اقتصادی، فرهنگی و... را کاهش دهد. امیدواریم با ترویج این فرهنگ بتوانیم از وقف برای دستیابی به توسعه متوازن بهره ببریم و فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل معاونت امور زنان و خانواده ساختاری است، اظهارکرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این زمینه نقش دارد. از همان روزهای اول آغاز به کار معاونت امور زنان و خانواده با بخشنامه این سازمان مواجه شدیم که در آن الزام برخورداری دستگاه‌ها از پست مشاور امور بانوان را حذف کرده بود. این موضوع بسیار به فعالیت ما لطمه زد. چند ماه طول کشید تا این موضوع را تبیین کنیم که بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به معنای حذف کامل جایگاه مشاوران امور بانوان نیست و لازم است بخش‌های دولتی این جایگاه را در چارچوب ساختار خود پیش‌بینی کنند.

وزارت بهداشت مشاور امور بانوان منصوب نمی‌کند

مولاوردی افزود: البته هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و وزارت بهداشت مشاور امور بانوان خود را منصوب نکرده است، این در حالی است که در جلسات هیات دولت بارها در این زمینه با وزیر بهداشت صحبت کرده‌ام. اخیرا وزارت بهداشت در نامه‌ای به ما اعلام کرده که طبق بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشاور امور بانوان منصوب نمی‌کند و ما از آنها درخواست کرده‌ایم که «قسمت اخیر بخشنامه مدیریت و برنامه ریزی را مطالعه کند».

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: من به عنوان عضوی از کابینه دولت نمی‌دانم چه سیاست‌های کلی را سازمان برنامه‌ریزی در زمینه برنامه ششم توسعه به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده است. در 29 شورای تشکیل شده به منظور تدوین سیاست‌های برنامه ششم توسعه اثری از زنان نیست.

به دستور نوبخت برای گنجانده شدن موضوع زنان در سیاست‌های برنامه ششم توسعه توجهی نشده است

وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط من مکاتباتی را با محمدباقر نوبخت رییس معاونت نظارت راهبردی انجام داده‌ام و از او دستور کتبی مبنی بر ضرورت گنجانده شدن موضوع زنان در سیاست‌های برنامه ششم توسعه را گرفتم. اما به دستور آقای نوبخت نیز توجهی نشده است.

مولاوردی با بیان اینکه در حال حاضر تنها حدود 30 درصد از برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان محقق شده است، اظهار کرد: نوبخت معتقد بود در برنامه ششم توسعه نوآوری‌هایی صورت خواهد گرفت ولی ما هنوز شاهد هیچ نوآوری نبودیم و اشتباهات تکرار می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در نامه خود به نوبخت به این نکته پرداختم که قید واژه خانواده در برنامه‌های پیشنهادی و حذف زنان، پیام خاصی را برای مردم دارد. در واقع ما از سازمان مدیریت برنامه ریزی طلبکاریم و حتی با مقاومت‌هایی در زمینه ساختار معاونت امور زنان و خانواده مواجه هستیم. این در حالی است که ما به عنوان نخستین دستگاه در جهت چابک‌سازی مجموعه خود تلاش کردیم ولی برای کوچکترین فعالیت ما مشکل ایجاد می‌شود.

فعالیت مدیران معاونت امور زنان با پست سرپرستی بر کار معاونت خدشه وارد می‌کند

وی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم سه مدیرکل جذب کنیم و مدیربرنامه‌ریزی و مدیر روابط عمومی و... نداریم. سایر مدیران معاونت نیز با پست سرپرستی فعالیت می‌کنند و این وضعیت به کار ما خدشه وارد می‌کند.

بیشتر مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها در شورای معاونان دستگاه خود حضور ندارند

مولاوردی در ادامه گفت: به غیر از یکی، دو دستگاه هیچ‌کدام از مشاوران امور بانوان در شورای معاونان دستگاه خود حضور ندارند و حتی یکی از این مشاوران امور بانوان با گذشت یک سال هنوز نتوانسته با وزیر ملاقات کند.

علت غیبت زنان در ستاد برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه توضیح داده شود

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: باید درباره علت غیبت زنان در ستاد برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه به ما توضیح داده و گفته شود که چند زن در این ستاد حضور دارند. آن هم در شرایطی که نگاه توسعه‌ای به امور زنان وجود ندارد و ما نگران تکرار اشتباهات گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت برنامه ریزی متهم ردیف اول است، اظهار کرد: تاکنون باید سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین می‌شده است، اما این سند کجاست و در آن چه جایگاهی برای زنان در نظر گرفته شده است.

مولاوردی افزود: مگر می‌شود در شعارهای دولت توسعه متوازن مطرح شود ولی در آن به نقش زنان توجهی نشود. بدون توجه به حوزه زنان همچنان عدم توازن وجود خواهد داشت.

من احساس می‌کنم مانند فردی هستم که دست و پای او به شکل صلیبی بسته شده است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: من احساس می‌کنم مانند فردی هستم که دست و پای او به شکل صلیبی بسته شده است ولی از او می‌خواهند با کسی که ایستاده مسابقه دو بگذارد.

وی با بیان اینکه از آغاز روزهای اول مسئولیتم در امور زنان و خانواده یکی از دغدغه‌های ما برنامه ششم توسعه بود، گفت: از آن زمان این موضوع حتی یک روز از دستور کار ما خارج نشده است. در این جهت وضعیت زنان و خانواده را آسیب‌شناسی کردیم و از 31 استان گزارش گرفتیم و چالش‌های زنان را جمع‌بندی کردیم. علاوه بر آن اطلس اجتماعی وضعیت زنان و خانواده را استخراج کردیم و نقشه آسیب‌های زنان در هر منطقه را به دست آوردیم.

مولاوردی با بیان اینکه سند راهبردی امور زنان و خانواده را در دستور کار داریم، اظهارکرد: برای هر بند سند چشم‌انداز برنامه داریم و پیش‌نویس این موضوع آماده است و قصد داریم تا پایان سند چشم‌انداز از آن بهره ببریم. 12 گروه تخصصی تشکیل می‌دهیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: یکی از فعالیت‌های ما ارزیابی و مرور اسناد و مدارک مربوط به زنان بود. در ابتدا گزارشی در این زمینه نداشتیم. پس از مدتی مشخص شد که تدوین این اسناد برون‌سپاری شده و تقسیم کار خوبی بین دستگاه‌ها به وجود آمده است.

وی درباره سایر اقدامات معاونت امور زنان و خانواده گفت: ما برنامه‌های وزرا در حوزه زنان و خانواده را هنگام اخذ رای اعتماد و وظایف دستگاه‌ها را احصاء و به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم متناسب با این وظایف اعتبارات را در لایحه بودجه پیش‌بینی وبه ما ابلاغ کنند تا ما آن را پیگیری کنیم. اخیرا نیز به وزرا نامه زدیم تا زمینه عضویت مشاور امور بانوان را در شوراهای وزارتخانه فراهم کنند و به مشاوران نیز نامه زدیم تا محورهای پیشنهادی خود را آماده کنند.

تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های معاونت امور زنان به در بسته خورده است

مولاوردی با اشاره به شوراهای تدوین سیاست‌های برنامه ششم توسعه گفت: جای سوال است که چرا در این 29 شورا از کلمه زنان غفلت شده است و تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است البته قرار نیست در پنج سال آینده تمام مشکلات و مطالبات تاریخی زنان در کل کشور حل شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر اقدام کنیم و در زمینه تدوین سیاست‌های برنامه ششم توسعه زمان را از دست ندهیم. از سوی دیگر دبیرخانه هفته زن فعال شده است و قرار است همایش بین‌المللی زنان اندیشمند اسلامی نیز برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه اصلاح نظام اداری اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برنامه‌ای برای اصلاح نظام اداری دارد و ما توانستیم در این برنامه به این موضوع بپردازیم که تعداد مدیران زن نسبت به کل مدیران افزایش پیدا کند اما نتوانستیم درصد مشخصی را برای این افزایش در برنامه به تصویب برسانیم.

 

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

93امروزmod_vvisit_counter
478دیروزmod_vvisit_counter
93این هفتهmod_vvisit_counter
9500هفته گذشتهmod_vvisit_counter
49774این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19419893کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
IP شما: 3.147.46.27
Mozilla 5.0, 
امروز: 30 اردیبهشت 1403