Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
انتخابات مجلس دهم: تبلیغات انتخاباتی شروع شد/ رقابت گروههای سیاسی با چراغ خاموش. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 13 دی 1393 ساعت 01:03 بازدیدها:1944 مرتبه

مجلس دهم ؛ تبلیغات انتخاباتی شروع شد/ چهرهای مطرح سیاسی اماده برای ریاست مجلس دهم/رقابت گروههای سیاسی با چراغ خاموش.
:هنوز دوسال مانده به انتخابات مجلس دهم مانده است , انتخاباتی که قرار است در سال 94 برگزار شود تا نمایندگانی که قرار سال 95 بر کرسی های سبز پارلمان بنشینند از سوی مردم انتخاب شوند , شاید به نظر اغاز فعالیتهای انتخاباتی زود باشد , اما برای جریانهای سیاسی از همان روز پس از انتخابات ریاست جمهوری کار شروع شد ,



:هنوز دوسال مانده به انتخابات مجلس دهم مانده است , انتخاباتی که قرار است در سال 94 برگزار شود تا نمایندگانی که قرار سال 95 بر کرسی های سبز پارلمان بنشینند از سوی مردم انتخاب شوند , شاید به نظر اغاز فعالیتهای انتخاباتی زود باشد , اما برای جریانهای سیاسی از همان روز پس از انتخابات ریاست جمهوری کار شروع شد , کاری که اکنون دیگر خبرهایش هم دررسانه ها منعکس میشود و گویندگانش ترسی از این ندارند که این تلاش های انتخاباتی مانع شود تا به انجام وظایفشان به بهترین وجه بپردازند.
انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی اسفند 94 برگزار می‌شود و فعالیت نمایندگان مجلس نهم خرداد 95 به پایان می‌رسد. جریان‌های مختلف سیاسی نیز از ماه‌ها قبل به دنبال برنامه‌ریزی دقیق برای این رخداد مهم در کشور می‌روند و سعی می‌کنند به‌گونه‌ای عمل کنند که در یکی دوماه منتهی به انتخابات مجلس، تمام سازوکار انتخاباتی تشکل‌شان فراهم و لیست‌شان نیز در تهران و سایر نقاط کشور آماده باشد.
درعین حال امروز درخبرها امده بود که از یکی از از ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات دعوت شده است , همین خبر دستمایه ما شد برای بررسی وضعیت گروههای سیاسی طی روزهای اخیر و کارهایی که برای انتخاب مجلس دهم انجام میدهند.
***ناطق تصمیم نگرفته است
درهمین راستا یک عضو هیات رئیسه مجلس هشتم از دعوت اصلاح‌طلبان و اصولگراها از ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات مجلس خبر داد و گفت: باید منتظر ماند و دید او به چه جمع بندی و تصمیمی می‌رسد.
احمد ناطق نوری در گفت و گو با خانه ملت، درباره تصمیم برادر خود برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس یادآور شد: در این زمینه هر چقدر که از او سوال کردم گفت "فعلا برنامه ای ندارم و هر چه تاکنون اعلام شده گمانه زنی شخصی افراد و گروه ها بوده است"؛ در کل هنوز چیزی مشخص نیست.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصولگرایان یا اصلاح طلبان از آقای ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم دعوتی کرده‌اند، گفت: گروه های مختلف سیاسی خواستار حضور آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم شده اند اما از آنجا که او فردی مستقل و بی طرف بوده و تحت تاثیر هیچ جریانی نیست، در نهایت باید منتظر ماند و دید به چه جمع بندی و تصمیمی می‌رسد.
وی افزود: مردم آقای ناطق را می شناسند و می دانند که آقای ناطق در تصمیم گیری تحت تاثیر هیچ جریانی قرار نمی گیرد و در نهایت آنچه به مصلحت نظام، انقلاب و مردم باشد، انجام می دهد، اگر لازم دید به انتخابات مجلس ورود می‌کند، در غیر این‌صورت خودش تصمیم گیرنده است و کسی نمی تواند به او این مسئله را تحمیل کند.
عضو هیات رئیسه مجلس هشتم تصریح کرد: برادرم را می شناسم، او آدم مستقلی است و همیشه با تصمیمات پخته و منطقی عمل کرده و انصافا برمبنای اعتدال جلو می رود.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا حضور ناطق نوری در انتخابات مجلس می‌تواند فضای اعتدالی را در عرصه سیاسی کشور حاکم کند؟، تصریح کرد: آقای ناطق نوری در تمام زندگی اش اعتدال داشته، به طوریکه شاهد بودیم بعد از پیروزی آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، آقای ناطق در اقدامی بی سابقه، نخستین پیام تبریک را برای آقای خاتمی فرستاد و پای این تبریک خود ایستاد و به دولت آقای خاتمی تا حد ممکن کمک کرد.
وی ادامه داد:‌ امروز برخی می گویند "چرا آقای ناطق به اصلاح طلبان کمک کرد؟" پاسخ خیلی ساده است چون آقای خاتمی رئیس جمهور قانونی کشور بود و کسی بود که قرار بود مملکت را اداره کند باید کمکش کرد؛ مگر قرار بود با آقای خاتمی دعوا کنیم برخی ها انتظار داشتند آقای ناطق بعد از پیروزی آقای خاتمی در انتخابات با وی دعوا می کرد و جبهه می گرفت در حالیکه این موضع گیری منطقی نیست، اگر اصول را قبول داریم، اگر به دموکراسی و انتخابات آزاد پایبندیم، رفتار آقای ناطق نوری منطقی بود.
این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه ارتباط آقای ناطق نوری با دولت روحانی چگونه است؟، اظهار کرد: سخنرانی آقای ناطق نوری در مراسم ترحیم آقای عسگراولادی نشان می‌دهد که او تمام قد از دولت یازدهم دفاع می کند. در کل آقای ناطق با همه رفاقت دارد و فرد متعادلی است، کمتر غیظ و لج می کند، با همه در ارتباط است، او امتحان خود را در این مملکت پس داده و مردم به خوبی وی را می شناسند.
***دیدار انتخاباتی لاریجانی و حداد
درهمین حال دیروز خبر رسید که علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل به منظور هماهنگی هر چه بیشتر دو فراکسیون اصولگرای مجلس، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

یک منبع آگاه با اشاره به این دیدار، مهم ترین محور آن را علاوه بر هماهنگی دو فراکسیون در انجام امور نمایندگی، برخی بحث های انتخاباتی عنوان کرد.

در همین راستا «صفر نعیمی زر» سخنگوی فراکسیون رهروان هم در پاسخ به سوالی درباره جزییات این دیدار، گفت: بحث این دیدار از مدت ها پیش در فراکسیون رهروان مطرح شده بود.

وی افزود: برگزاری این دیدار به تقاضای آقای حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان بوده و هماهنگی بیشتر دو فراکسیون اصولگرای مجلس در دستور کار این نشست قرار داشته است.
هر چند امروز حداد عادل اینگونه عنوان کرد که این دیدار مربوط به دو سه هفته پیش نیست و من در این مدت دیداری با آقای لاریجانی نداشتم.
وی افزود: البته مذاکره من با آقای لاریجانی امری طبیعی است ولی در دو سه هفته اخیر نبوده است اما این دیدار مربوط به خیلی وقت پیش بوده است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: آقای سالک هم زمان این دیدار را به طور دقیق نمی‌دانستند.
حدادعادل گفت: من هم زمان این دیدار را به یاد نمی‌آورم اما اصولاً دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در بسیاری از موارد نظر مشترک دارند که می‌توان به بحث هسته‌ای و اصول بودجه اشاره کرد و ما در این زمینه‌ها ارتباط داریم و کار مشترک می‌کنیم.
وی افزود: مواردی که اختلاف نداریم خوشبختانه بسیار زیاد است اما با این حال عقل و منطق هم حکم می‌کند که همسو با یکدیگر عمل کنیم.

***شروع فعالیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس
درعین حال رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از شروع برخی فعالیت‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده خبر داد.
محمدرضا باهنر در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: اصولگرایان برخی کارهای فکری و تئوری خود را برای انتخابات مجلس آینده شروع کردند؛ البته برخی اختلافات وجود دارد کما این که در بین اصلاح‌طلبان هم اختلافاتی وجود دارد.
وی همچنین با بیان اینکه "کارهای مطالعاتی و تئوریک در جهت تشکیل یک حزب بومی را انجام داده‌ایم"، گفت: در حد هماهنگی بین اصولگرایان چنین کاری انجام شده است.
در ادامه این نشست خبری، باهنر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعامل جبهه پیروان خط امام و رهبری با سایر جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب و همچنین اهداف این جبهه و دیدار هفته آینده اعضا با یکی از جریان‌های اصلاح‌طلب، گفت: من هیچ اطلاعی از این دیدار ندارم. چنانچه بخواهیم تعریفی از عملکرد گذشته جبهه پیروان خط امام و رهبری داشته باشیم، در یک جمله می‌توان گفت که این جبهه یک نوع ائتلاف برای زمان انتخابات بوده است.
وی با بیان اینکه "عملکرد جبهه هیچ‌گاه عملکرد حزبی نبوده است"، اظهار کرد: جبهه پیروان همواره یک ائتلاف و مجموعه بوده است که این ائتلاف‌ها معمولاً در زمان انتخابات ظهور و بروز بیرونی داشته‌اند. جبهه همچون احزابی که واحدهای مختلف سیاسی، اجتماعی یا کارگروه‌های مختلف دارند، نبوده و نیست چراکه اعضای آن، عموماً اعضای حقوقی هستند.
رئیس جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: اعضای این جبهه را یا تشکل‌های صددرصد سیاسی نظیر حزب مؤتلفه یا تشکل‌هایی که به صورت صنفی و سیاسی عمل می‌کنند، مثل جامعه زینب، تشکیل می‌دهند. این جبهه، حزبی است که اعضای شورای مرکزی‌اش را خودش انتخاب نمی‌کند بلکه هرکس که دبیرکل احزاب عضو در این جبهه شود، طبق روال در شورای مرکزی جبهه نیز عضویت می‌یابد.
باهنر با بیان اینکه "جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه فعالیت‌های خود با دو رویکرد مواجه است"، گفت: یک رویکرد ما در ادامه فعالیت‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری این است که روش فعلی خود را ادامه دهیم، یعنی مثل الان جبهه در آینده نیز یک ائتلاف انتخاباتی باقی بماند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: رویکرد دیگر این است که این جبهه نوعی کارکرد حزبی داشته باشد که در این صورت نیازمند یک قابلیت اجرایی قوی و واحدهای اجرایی قوی است. در صورتی که جبهه بخواهد کارکرد جدی داشته باشد، از نظر حقوقی تشکل‌های عضو آن باید بخشی از اختیارات خود را به جبهه بدهند. در این صورت هرچقدر که اعضای حقوقی جبهه اختیارات خود را به سمت جبهه متمرکز کنند، می‌توان جبهه را به سمت کارکرد حزبی برد.
وی با تاکید بر اینکه "ائتلاف پیروان خط امام و رهبری عملاً قوی‌ترین تشکل اصولگرایی در کشور است"، تصریح کرد: من فکر می‌کنم چنانچه فعالیت‌های جبهه در سطح گذشته که فقط یک ائتلاف انتخاباتی باشد، باقی بماند، کافی نیست. ما تلاش می‌کنیم که هم در جهت تامین امکانات مادی و هم تامین امکانات حقوقی و فرآیندی آینده جبهه را به سمت کارکردی حزبی ببریم.
باهنر با بیان اینکه "تبدیل جبهه به حزب، فعلاً در دستور کار قرار ندارد"، اظهار کرد: تشکل‌های عضو در جبهه خود یک حزب هستند. این برنامه درازمدت جبهه است و ما قرار است که این بحث را در جلسات شورای مرکزی جبهه مطرح کنیم.
وی همچنین در برابر این پرسش که "آیا جبهه پیروان خط امام و رهبری حاضر به پیشقدم شدن در جهت برقراری تعامل بیشتر میان جریان‌های سیاسی کشور است؟"، پاسخ داد:‌ از زمان‌های گذشته نیز صحبت ما این بوده است که ما یک شرط کلی داریم و آن شرط این است که احزاب و جریانات باید بر اساس چارچوب قوانین کشور فعالیت کنند. بعد از این شرط، ما از هر نوع همکاری استقبال می‌کنیم.
این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه "در کشور همواره باید رقابت وجود داشته باشد"، تاکید کرد:‌ نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که در کشور یکصدایی به وجود بیاید، چراکه رشد و موفقیت‌ها معمولاً در رقابت‌هایی سالم به وجود می‌آید. این رقابت‌ها نیز هیچ‌گاه نباید به صورت یک رقابت حذفی باشد.
باهنر با بیان اینکه "زمانی بحثی مطرح بود مبنی بر اینکه یک جریان سیاسی باید حذف شود"، خاطرنشان کرد‌:‌ من در آن زمان نیز بارها گفتم که جریان‌های سیاسی قابل حذف نیستند. ممکن است با اعمال فشار، فعالیت‌های آنها زیرزمینی شود ولی این احزاب هیچ‌کدام قابل حذف نیستند.
باهنر در بخش دیگری از این نشست خبری، به مانیفست اصولگرایی اشاره و خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس نهم تلاشی صورت گرفت و دو مانیفست بایدها و نبایدهای اصولگرایی مطرح شد که این بایدها در رسانه‌ها منتشر شد و نبایدهایش منتشر نشد.
وی با بیان اینکه "ما همواره مانیفست خود را حفظ می‌کنیم"، تاکید کرد:‌ این مانیفست بایدها و نبایدهایی بود که در طول 25-26 سال گذشته از مقامات معظم رهبری گرفته شده بود. من معتقدم که می‌توان در آینده نیز این مانیفست را مورد استفاده قرار داد.
این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات مجلس آینده با توجه به برخی فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در این باره، اظهار کرد: اینکه اصلاح‌طلبان فعالیت کنند تا مجلس آینده را در دست بگیرند، مورد مزمت نیست. مهم این است که هر گروهی احساس نکند می‌تواند رقیبش را با زور و خشونت از میدان به در کند و همه جریان‌ها باید در یک انتخابات آزاد رقابت کنند و به سمت انتخابات مجلس بروند.
وی خاطرنشان کرد: اصولگرایان در این راستا برخی کارهای فکری و تئوری خود را شروع کرده‌اند اما به هر ترتیب اختلافاتی هم وجود دارد. کما اینکه در بین اصلاح‌طلبان نیز اختلافاتی به چشم می‌خورد.
باهنر در ادامه درباره فعالیت جبهه پیروان در قالب حزب فراگیر نیز گفت: اینطور نیست که هم‌اکنون جبهه پیروان به سمت تشکیل یک حزب برود. البته ما کارهای مطالعاتی را بر سر تشکیل یک حزب بومی انجام داده‌ایم و علاقه داریم حزب فراگیری را تشکیل دهیم که همه اعضایش در آن فعال باشند و تعامل داشته باشند. این کار را در حد تئوری و مطالعاتی شروع کرده‌ایم.
رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین درباره بحث تعامل با جبهه پایداری گفت که "این کار را دنبال می‌کنیم".
*** دیدار انتخاباتی باهنر با برخی اصولگرایان
درعین حال ؛ دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس از دیدار جداگانه محمد رضا باهنر با اعضای شاخص جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران خبر داد و گفت: محتوای این دیدارها وحدت و همدلی اصولگرایان در انتخابات است.
محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس ، با اشاره به آسیب‌شناسی اصولگرایان و جبهه پیروان از انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: با ارزیابی دقیق از نتایج انتخابات گذشته به این نتیجه خواهیم رسید که هرجا اصولگرایان با سلایق مختلف وحدت و همدلی را در نظر گرفتند، با پیروزی روبه رو شدند و هرگاه میزان این اتحاد پائین آمد، با موفقیت روبه رو نشدیم.
وی خاطرنشان کرد: نمونه این عدم وحدت را در جریان اصولگرایان انتخابات شورای شهر تهران بود، دیدیم در این انتخابات فهرست‌های متعددی از سوی اصولگریان منتشر شد که این تکثر منجر به رای پائین در انتخاب رئیس شورا و شهردار تهران شد.
دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار تاکید کرد: از این رو باید از خودگرایی و تندروی و کندروی پرهیز کنیم و به مشترکات زیاد اصولگرایان اهمیت دهیم، اتحاد اصولگرایان نه تنها به نفع آنها خواهد بود، بلکه به نفع انقلاب و کشور هم هست. بنابراین برای رسیدن به وحدت برخی از چهره‌های اصولگرا، نشست‌های دو، سه نفره برگزار کرده‌اند.
کوهکن افزود: بعد از این نشست‌ها آسیب شناسی‌ها باید به صورت دقیق در داخل تشکل‌های اصولگرا مطرح شود تا احزاب اصولگرا با آهنگ وحدت در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری ورود پیدا کنند.
وی در ادامه درباره دیدار جبهه پیروان با جبهه پایداری، اظهارداشت: جبهه پیروان دیداری با پایداری نداشته است، اما برخی از اعضای جبهه جداگانه با اعضای این جبهه و جبهه‌های اصولگرای دیگر دیدار داشته است.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه باهنر همیشه در این برنامه‌ها پیش قدم بوده است، گفت: به دلیل ویژگی و خصلت باهنر وی همواره در جهت همگرایی وحدت اصولگرایان اقدام می‌کند، در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم با توجه به اینکه او یکی از نامزدهای جبهه پیروان بود، اما به دلیل رسیدن به اجماع و دوری از تفرقه در انتخابات ثبت نام نکرد. از این رو وی در انتخابات آینده بر وحدت نیروهای اصولگرا تاکید دارد.
کوهکن تاکید کرد: بنده با باهنر صحبت کردم و او گفت جداگانه با برخی از اصولگرایان منجمله اعضای جبهه پایداری و ایثارگران و اصولگرایان دیگر گفت‌وگو کرده است و در این دیدارها در مورد وحدت نیروهای اصولگرا در انتخابات بحث و بررسی کرده‌اند، اما در جبهه پیروان بحثی پیرامون دیدار با جبهه پایداری نداشته‌ایم.
***اذعان محمدرضا عارف به فعالیت برای انتخابات
دردیگر سو اما ؛ رئیس بنیاد امید ایرانیان با اعلام این خبر که فعالیت‌های انتخاباتی مجلس دهم را آغاز کرده‌ایم گفت: امیدواریم با معرفی نیروهای برجسته و کارشناس مجلسی قوی داشته باشیم.
محمد‌رضا عارف که با خبرنگاران سخن می‌گفت از تشکیل کارگروهی برای مطالعه و بررسی ایجاد حزب متبوعش خبر داد.
وی با بیان اینکه در حال ارزیابی شرایط کشور و گروه‌های سیاسی و تشکل‌ها هستیم متذکر شد مبنایم این است که اگر قرار شد فعالیت سیاسی در قالب حزب داشته باشیم، بیشتر به سمت همگرایی و تقویت تحزب و جایگاه تشکل‌های سیاسی باشد.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص برنامه‌هایش برای انتخابات مجلس دهم گفت: فعالیت‌ برای حضور در انتخابات مجلس دهم را در حد راهبردها آغاز کردیم و در حال کار هستیم.
عارف افزود: معتقدیم همه گروه‌های سیاسی باید از الان کار انتخاباتی را آغاز کنند تا انتخاباتی پرشور در حد انتخابات ریاست جمهوری و یا با مشارکتی بالاتر داشته باشیم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره فعالیت‌های این بنیاد اظهار داشت: بنیاد امید ایرانیان یک مجموعه راهبردی است و فعالیت اجتماعی _ فرهنگی غیرسیاسی از نوع حزبی دارد.
عارف افزود: بنای ما این است که فعالیت‌های انتخاباتی در قالب حزبی و تشکل‌های همسو و همگرا انجام شود و بنیاد فعالیت‌های علمی خود را داشته باشد.
وی از برنامه خود برای ایجاد شعبات استانی بنیاد امید ایرانیان در آینده نزدیک خبر داد و گفت که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
عارف با تاکید بر لزوم گردش نخبگان در همه تشکل‌ها اظهار داشت: من 3 انجمن علمی را پایه‌گذاری کردم و در اساسنامه هر سه مجموعه تصریح شده شورای اجرایی آنها حداکثر سه دوره می‌تواند فعالیت کند و بعد باید اعضای آن تغییر کنند.
وی ادامه داد: بنیاد باران هم از این امر مستثنی نیست و از سه چهار سال قبل اعلام کرده بودند که دوستان جدیدی در هیئت مدیره بیاید.
عارف خاطرنشان کرد: بنیاد امید ایرانیان هم از حدود 5 سال قبل فعالیت دارد و از آنجا که تغییر مدیریت را یک اصل می‌داند این مسئله را پیگیری کردند.
*** احمدی نژاد به دنبال هماهنگی بیشتر میان اصولگرایان
از سوی دیگر و در پی تلاش و تکاپوی اخیر محمود احمدی نژاد و نزدیکانش برای بازگشتن به فضای رسانه یی و البته سیاسی کشور برخی معتقدند این تلاش ها مقدمه یی است برای بازگشتن احمدی نژاد و نزدیکانش به عرصه مدیریتی - سیاسی کشور و آنها از هم اکنون انتخابات مجلس دهم و اکثریت کرسی های بهارستان را نشانه گرفته اند، در مقابل این گمانه زنی ها اما معاون سابق احمدی نژاد از آغاز جلسات اصولگرایان برای ایجاد وحدت در میان این جریان خبر داد و گفت: این جلسات با حضور افرادی از دولت سابق، مجلس، روحانیت و چهره هایی از طیف های مختلف اصولگرایان برگزار می شود. محمد رضا میرتاج الدینی در گفت وگو با مهر درباره جلسات احمدی نژاد با برخی وزیران و معاونینش گفت: این جلسات تشکیلاتی نیست و مرسوم بوده که روسای دولت ها بعد از اتمام دولت ارتباط شان با وزیران و معاونان را حفظ می کنند. میرتاج الدینی افزود: این جلسه ربطی به احمدی نژاد ندارد، بلکه دوستان اصولگرا مدتی است جلسات تشکیلاتی خود برای هماهنگی بیشتر میان اصولگرایان را آغاز کرده اند. وی در ادامه افزود: این جلسات با هدف ایجاد وحدت میان اصولگرایان آغاز شده است و افرادی از دولت سابق، مجلس، روحانیت و از طیف های مختلف اصولگرایان در آن حضور دارند. میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که این جلسات با محوریت چه کسانی برگزار می شود گفت: اجازه بدهید اگر نیاز باشد خودشان اطلاع رسانی خواهند کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا از احمدی نژاد هم برای شرکت در این جلسات دعوت شده است؟ گفت: احمدی نژاد در این جلسات که کار تشکیلاتی انجام می دهند شرکت نمی کند. میرتاج الدینی در پاسخ به این پرسش که آیا احمدی نژاد برنامه یی برای انتخابات مجلس دارد گفت: خیر، احمدی نژاد برنامه یی برای انتخابات ندارد و جلسات احمدی نژاد که گاهی اوقات بنده هم در آن شرکت می کنم برای هماهنگی بین افراد است. به نظر می رسد مقصود میرتاج الدینی از ایجاد هماهنگی بیشتر میان جریان اصولگرا تکاپوی رایزنان این جریان برای ایجاد وحدت در انتخابات آتی باشد، چرا که پیش از این اعلام شده بود رایزنی های دو جانبه و میان برخی شخصیت های طیف های اصولگرایان برای ایجاد وحدت در این اردوگاه مدتی است که با محوریت حجت الاسلام تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز آغاز شده است.
***خیز دولت برای فتح پارلمان دهم
این حرکتها درحالی است که دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفته است که ستادهای انتخاباتی حسن روحانی باید از هم‌اکنون فعالیت خود را برای انتخات مجلس دهم آغاز کنند.
یک نگاه کوتاه به سخنان برخی از مقامات دولتی حسن روحانی که با شعار "تدبیر و امید" و با رنگ انتخاباتی بنفش پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد، ما را به این نکته رهنمون می‌کند که دولت حسن روحانی نگاه ویژه‌ای به این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد و از هم‌اکنون در حال آماده سازی ستادهای انتخاباتی خود برای انتخابات مجلس است.
تمایل دولتی‌ها به فتح بهارستان دهم اولین بار آنجا عیان شد که اکبر ترکان از نزدیک‌ترین چهره‌ها به حسن روحانی در جریان رای اعتماد مجلس به کابینه روحانی طی یاداشتی در روزنامه شرق گفته بود که "در صورت نزدیک نبودن نظرات نمایندگان مردم با نظرات آقای روحانی، مردم در دور بعدی به آنها رأی نخواهند داد."
حالا اما حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با صراحت بیشتری از خیز دولت برای تصاحب کرسی‌های مجلس سخن می‌گوید. وی در زاهدان در جمع خبرنگاران با تاکید بر به‌روز بودن ستادهای انتخاباتی حسن روحانی، اظهار داشت: این ستادها بعد از انتخابات ریاست جمهوری راکد شده بود که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به روز باشند.
یونسی تاکید کرده که ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید منسجم باشند، بلکه از هم اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.
این در حالی است که محمدرضا صادق مشاور رییس‌جمهور تاکید کرده بود "دولت تدبیر وامید مطلقا برنامه ای برای تشکیل حزب ندارد چون وظیفه دولت حزب درست کردن نیست"
***اصلاح طلبان برای مجلس دهم آماده می شوند
درهمین راستا ؛ حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام ( از تشکل های سیاسی اصلاح طلب) درباره فعالیت های اصلاح طلبان درباره انتخابات مجلس میگوید:
سوال درباره نحوه حضور و فعالیتهای انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به لحاظ زمانی زود است. در بسیاری از کشورهایی که سازوکارهای انتخاباتی مشخص است و فضای طبیعی انتخابات حاکم است بحثهای معطوف به ائتلافها در انتخاباتها تا آخرین روزها ادامه پیدا میکند. طبیعی است در کشور ما که شرایط خاصی حاکم است این وضعیت تشدید پیدا کند. در این سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی میگذرد همواره انتخابات معطوف به شرایط سیاسی روز بوده است و شما نمی توانید از چند ماه قبل برنامه ریزی کنید. نحوه حضور در انتخاباتها با توجه به تغییر مدام آرایش سیاسی کشور، تشکیل گروههای سیاسی جدیدی که در آستانه انتخابات ها به وجود می آیند و همچنین نحوه برخورد حاکمیت با جریانهای سیاسی، مدام تغییر میکند. بنا بر این نمیتوان از الآن درباره این موضوع، اینکه چه سازوکاری اندیشیده می شود و اینکه چه ائتلافی شکل خواهد گرفت صحبت کرد.
وی افزود:دوستان اصولگرا به سه جریان تقسیم میشوند. جریانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازنده مطلق بودند، جریانی که بازنده بودند اما بعد از انتخابات بنا را بر همکاری با دولت گذاشتند و جریانی که از اول از آقای روحانی حمایت میکردند و به نحوی برنده انتخابات بودند. جریان اصولگرا از هم اکنون دچار اختلاف و شکاف عمیق هستند و با مسایل حادی روبرو هستند و تا انتخابات مجلس این مسایل حادتر هم خواهد شد. این اظهار نظرهایی که میکنند به چند دلیل است. گاهی می خواهند تصویری از هماهنگی را در میان خود به نمایش بگذارند. گاهی به این منظور گفته میشود که جریان اصلاح طلب و تحول خواه را را به تکاپو بیندازند. جریان اصلاح طلب در 20 سال اخیر کمتر حرف زده است. اگر اختلاف نظر یا سلیقهای هم در میان بوده است یا اگر کسی نظر مخالفی هم داشته است کاری نکرده که یک شکاف عمیق ایجاد بشود. البته گاهی کیهان، صدا وسیما و برخی رسانه های دیگر سعی می کنند اینگونه نشان دهند که اختلاف وجود دارد. اما در مجموع افکار عمومی در مواجهه با اصلاح طلبان با تشتت و چند دستگی مواجه نیست. ما حتی گاهی می بینیم که برخی سعی می کنند اصلاح طلب مصنوعی درست کنند اما افکار عمومی این ها را باور نمی کند. اتفاقی که برای مجلس رخ خواهد داد بستگی به آرایش سیاسی جامعه دارد. تغییرات عمیقی در لایه های مختلف جامعه افتاده است. البته البته اصلاح طلبان تکلیفشان با خودشان مشخص است. بحث ها بیشتر بر سر همکاری با جریان های دیگر است. جریانهای اعتدالگرایی که معتقدند باید آرامش در جامعه حاکم شود، فضای جدیدی در سیاست خارجی ایجاد شود و ...
این چهره سیاسی تصریح کرد:می خواهم بگویم که فعالیت اصلاح طلبان بستگی به آرایش سیاسی زمان انتخابات دارد. دولت آقای روحانی محصول تحول عمیقی است که در جامعه رخ داده است و اعتدال شعاری است که جامعه پذیرفته است و این ها مسیر آینده را روشن خواهد کرد.
*** فعالیت های چراغ خاموش اصلاح طلبان
درهمین حال برخی تحلیلیها حکایت از این دارد در حالی که باهنر چهره ارشد اصولگرایان از آغاز فعالیت های این گروه برای انتخابات مجلس آینده سخن می گوید، اصلاح طلبان ترجیح می دهد فقط مصاحبه کنند و از دولت یازدهم حمایت و نقد کنند و پیشنهاد ارائه دهند تا حرکتشان برای انتخابات مجلس فعلا چراغ خاموش باشد.
اعضای حزب مشارکت که بعد از وقایع سال 88 منحل اعلام شد، بیش از اصلاح طلبان دیگر این روزها درباره دولت یازدهم اظهار نظر می کنند. آنها در کنار حمایت از دولت روحانی برای برآورد کردن درخواست هایشان- رفع حصر کروبی و موسوی و افزایش آزادی های اجتماعی- یک درخواست مشترک هم دارند؛ «اجازه برای فعالیت مجدد مشارکت». سخنگوی وزارت کشور اما آنها را به قوه قضائیه حواله می دهد. حسنعلی امیری که سابقه حضور در شورای نگهبان را دارد برای اینکه دردسر عدم فعالیت حزب مشارکت به پای دولت نوشته نشود در چند مصاحبه اخیر خود وقتی درباره حزب مشارکت مورد پرسش قرار گرفته است، خیال همه را با یک جواب راحت کرده است: «مشکلاتشان با این قوه حل کنند. بعد از آن می توانند فعالیت سیاسی شان مجدد آغاز کنند.»
به غیر از حزب مشارکت، دیگر احزاب اصلاح طلب که در فضای اصلاح طلبانه فعالیت می کنند، بیش از گذشته فعال شده اند. حزب اسلامی کار، حزب مردم سالاری و... تشکل های اصلاح طلبی هستند که فعالیت هایشان آرام پیگیری می شود و هر ازچند گاهی نشست های سیاسی شاخه های مختلف خود را برگزار می کنند.
در دیگرسو، عارف دلخور انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که حالا به مرز 63 سالگی رسیده است تصمیم دارد به صورت مستقل خود را برای انتخابات مجلس آینده آماده کند. گمانه زنی ها درباره حضور عارف در انتخابات وقتی قوت یافت که اسامی اعضای جدید بنیاد باران -مدیران دوره اصلاحات- اعلام شد و در آن نامی از عارف نبود. اقدامی که موجب شد رسانه های اصولگرا این اقدام را تلاش عارف برای فعالیت مستقل در فضای سیاسی تعبیر کنند. این گمانه از دو طریق دیگر هم تقویت شد. ابتدا ثبت بنیاد امید ایرانیان به نام عارف و دیگر اظهار نظر مرد یزدی تبار در حاشیه یک مراسم. عارف21 آذر ماه برای امضای دفتر یادبود نلسون ماندلا به سفارت جمهوری آفریقای جنوبی در خیابان یکتا رفت و در حاشیه امضای دفتر یادبود به خبرنگاران یک خبر جدید داد: تشکیل کارگروهی برای مطالعه و بررسی ایجاد حزب متبوعش.
حرفهای عارف درباره اینکه «باید فعالیت‌های سیاسی را در قالب تشکیلاتی ساماندهی کرد تا به طور شفاف مواضع خود را اعلام کنیم» نشان داد او بعد از 8 سال حضور در متن سیاست اصلاح طلبانه و 8 سال حضور در کناره سیاست ایران، قصد کرده به نفر اول یک تشکل حزبی اصلاح طلب تبدیل شود تا جبران انصراف در انتخابات را بکند.
اما سوالی که به آن پاسخ داده نمی شود آن است که چه گروهی قرار است حامی عارف در انتخابات باشد؟ مرزبندی عارف با جریان افراطی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری باعث شد کسی سنگ او را در زمانی که اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند پشت سر روحانی در آیند، نزند و او با دلخوری صحنه را ترک کند.
ترک صحنه انتخابات ریاست جمهوری قاعده اش با انتخابات مجلس متفاوت است. مدعیان این کرسی زیادند و چهره هایی که می خواهند این فضا را تجربه کنند، فراوان. بنابراین رقابت برای قرار گیری در لیست های انتخاباتی در شهرهای بزرگ تصمیم، فضا را برای تصمیم گیران دو جناح سخت می کند.
اگر اصولگرایان بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به فکر همکاری های متقابل افتاده اند، این امر درباره اصلاح طلبان هم مشهود است و آنها به دنبال تکمیل پازل پیروزی خود هستند. آنها تجربه انتخابات چهارم شوراها را جلوی روی خود دارند. تجربه ای که اصلاح طلبان به کمک هماهنگی های درون گروهی خود توانستند بیش از شورای سوم تهران کرسی در آن به دست بیاورند و حتی تا مرز پیروزی در انتخاب شهردار هم پیش رفتند، اما اقبال با انها همراه نبود.
اصلاح طلبان از طریق استراتژی چهره های یقه سفید - اصلاح طلبان متخصصِ کمتر سیاسی- توانسته اند بهشت را فتح کنند، اما سودای بهارستان نیازمند چهره های سیاسی معروف تری است که هم بتوانند از شورای نگهبان برای ورود به مجلس مجوز بگیرند و هم توان رقابت با اصولگرایان را داشته باشند.
وضعیت اصلاح طلبان برای انتخابات آینده شبیه فوتبالیستی است که بعد از رهایی از مصدومیت، حالا با انگیزه بیشتر، تمریناتش را پشت سر می گذارد تا پایش به گلزنی باز شود.
اصلاح طلبان که در ابتدا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را جدی نگرفته بودند وقتی در بهار 92 فعالیت های اصولگرایان برای انتخابات جدی شد، «حضور» را بر «تحریم» ترجیح دادند. وضعیتی که در نیمه دوم سال آینده برای انتخابات مجلس احتمالا بار دیگر تکرار می شود و آنان از وضعیت رصد کردن فضای سیاسی به مرحله حضور فعال در انتخابات می رسند.
زمستان 90 اصلاح طلبان ترجیح دادند بیشتر کنار شومینه خود را گرم کنند. اصلاح طلبان تندرو در اسفند 90 رسما در گفت وگوی های خود از «عدم تمایل به شرکت» در انتخابات سخن گفتند، اما اسفند 93 روزهایی است که اصلاح طلبان اتفاقا قصدشان رسیدن به بهاری سیاسی مطلوبشان است.
ضلع سومی که در معادلات انتخابات آینده نقش ایفاخواهد کرد، رفتارهای ماههای آینده چهره های اصلاح طلب است. اگر اصلاح طلبان رویه برخی چهره های متفکر خود همچون سعید حجاریان را ادامه دهند، معلوم نیست در انتخابات مجلس هم موفق باشند.
اظهاراتی از جنس اینکه «دولت باید امکان انحلال مجلس را داشته باشد»، در شرایطی از سوی حجاریان مطرح شده که بعید است او از عدم امکان تحقق این ایده براساس نص قانون اساسی بی خبر باشد.فایده اظهاراتی از این جنس بیشتر جنگ روانی است که در جناح مقابل به راه می افتد و موجب می شود افکار تا مدتی مشغولی موضوعی فرعی شود. شاید هم سعد حجاریان اینگونه می خواهد فاصله نگاه اصلاح طلبان را با ایده های اعتدالگرایانه و مدبرانه روحانی نشان دهد!
اصلاح طلبان اگر چه به دولت روحانی به عنوان دولت گذار می نگرند، اما موفقیت شان در رسیدن به بهارستان به میزان زیادی به عملکرد دولت شیخ دیپلمات ارتباط دارد. موفقیتی که اگر در معیشت مردم و دیپلماسی خارجی محقق شود، شانس اصلاح طلبان برای بهره گیری از فرصت این دولت و حضور در قدرت سیاسی را افزایش می دهد. همه این عوامل یک عنصر خارجی هم دارد که به اندازه همه مولفه ها درونی قدرت در ایران در سرنوشت اصلاح طلبان تاثیر گذار است؛ «سیاست خارجی دولت» که این روزها به توافق ژنو گره خورده است. موفقیت دولت روحانی در این عرصه ،یک نتیجه مشخص دارد. شانس بیشتر اصلاح طلبان برای موفقیت در انتخابات آینده.
*** با احزاب تندرو همکاری نمی‌کنیم
این تحلیلها درحالی است که دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه بحث های مقدماتی انتخابات در داخل حزب متبوعش آغاز شده است از همکاری و تعامل حزب وحدت و همکاری ملی با احزاب و تشکل های اعتدال گرا خبر داد
محمد رضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ، درخصوص دعوت وزارت کشور از احزاب و تشکل‌های سیاسی، گفت: فعلا دعوت نامه‌ای از سوی وزارت کشور برای ما ارسال نشده است. باید منتظر بمانیم تا ببنیم نشست احزاب با وزیر کشور چه زمانی برگزار خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی برای انتخابات آینده، افزود: طبیعی است که احزاب پیرامون انتخابات در داخل تشکیلات و جلسات خود بحث و بررسی کنند تا متوجه شوند می‌خواهند به صورت منفرد یا در قالب همکاری با جبهه ها و تشکل های همسو وارد عرصه انتخابات شوند، اما از الان نمی‌توان درباره فهرست های انتخاباتی به جمع‌بندی نهایی نرسید.
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ورود به بحث انتخابات مجلس را زودهنگام عنوان کرد و افزود: فعالیت زودهنگام انتخابات باعث می‌شود تا نمایندگان فعلی از وظایف اصلی خود منحرف شوند. از این معتقدم بحث های اولیه باید در جلسات داخلی احزاب مطرح شود و نباید فعلا در مورد سرلیست احزاب صحبتی مطرح شود.
راه چمنی با بیان اینکه بحث های مقدماتی انتخابات در داخل حزب متبوعش آغاز شده است، از همکاری و تعامل حزب وحدت و همکاری ملی با احزاب و تشکل‌های اعتدال گرا خبر داد و گفت: تشکل متبوعش به عنوان تشکیلات اصلاح طلب اعتدال گرا شناخته می شود و از این رو با احزاب اصلاح طلب اعتدال گرا و نه تندروها همکاری خواهیم داشت.
وی اظهارداشت: به نظرم بهترین موقع برای فعالیت انتخابات سال آخر مجلس است.
***احتمال بروز شکاف میان اصلاح طلبان و روحانی
درهمین حال و بابررسی شرایط سیاسی کشور ، امیر محبیان از فعالان سیاسی اصولگرا معتقد است فعالیت زود هنگام انتخاباتی می تواند برای هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مفید نبوده و به عمق شکاف‌ها بیفزاید امری که در بین اصولگرایان مشهودتر خواهد بود.
وی میگوید:بدلیل ساختار ویژه سیاسی در فضای انتخاباتی کشور عجله در ورود علنی به صحنه برای هر دو جناح چندان مفید نخواهد بود.حوزه انتخابات حوزه کشاکش منافع است و بدلیل محدودیت کرسی‌های مجلس و خواهندگان بیشمار طبعا رقابت‌های سنگین و عمدتا مخربی برای بیرون کردن رقبای درونی آغاز خواهد شد. بنا براین ورود زود هنگام بدون طراحی ساختارهای وحدت بخش لازم فقط بر عمق و گستره شکاف ها خواهد افزود و البته در این میان بدلیل ظهور عناصر نابردبار و مخالف ساختار سنتی اصولگرایان احتمال چالش در میان اصولگرایان بیشتر است.
محبیان تصریح میکند: اصلاح طلبان معتدل به رویکرد اصلاحی پایبندند ولی اصلاح طلبان رادیکال عمق تغییرات مطلوب خود را تا ژرف ترین لایه ها و نیز ساختار پیش می برند تا بدانجا که فرقی میان براندازی و اصلاحات باقی نمی ماند. در حالی که اصلاح طلبان معتدل به روش گام به گام اصلاحی و ادبیات خاص آن باور عملی دارند.
دولت نیک می داند که تند روی یک جناح موجب تقویت رادیکال های طیف مقابل شده و با آشوب زده کردن فضای سیاسی عملا محیط آرام را که بستر فعالیت جریان اعتدالی است از میان می رود.البته دیدگاههای آقای حجاریان خاص خود وی است؛او صاحب فکری است که باید در بیان نظراتش آزاد باشد. بواقع این دولت است که باید نگران رسوخ خطوط پنهان افراطیون اصلاح طلب به پیکره خود باشد والا حجاریان عملیات پنهانی انجام نمی دهد.
دولت نباید نگران نظرات آشکار امثال آقای حجاریان باشد.او نظر خویش را آشکار می گوید و دولت می تواند از آن تبری بجوید ولی خطرناک رسوخ و نفوذ تندروانی است که دولت را می کوشند از درون تسخیر کنند.
این فعال سیاسی یاداور میشود : ممکن است نفوذی های رادیکال اصلاح طلب درون دولت به روحانی القاکنند که باید به جبران خدمات اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری به آنها سرویس دهی؛البته گمان نمی کنم روحانی پذیرای این دیدگاه باشد ولی احتمال بروز شکاف میان اصلاح طلبان و روحانی در انتخابات مجلس ناممکن نیست.
وی میگوید:اصلاح طلبان فعلا نقشی را برای عارف به عنوان لیدر اصلاحات قایل نیستند؛بویژه در مجلس.در انتخابات مجلس احتمال روی آوردن اصلاح طلبان به تز حجاریان بعید نیست یعنی وارد کردن تیم نوظهوران اصلاح طلب پرونده سفید!
انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است؛عبور اصلاح طلبان از موانع موجود قانونی راحت صورت نخواهد گرفت.
آقای ناطق نوری یک فاکتور موثر خواهد بود؛هر جناح می کوشد او را در تیم خود تعریف کند؛اما به گمانم ناطق هنوز برای ورود تردید جدی دارد.پس از حل این معضل بحث کدامین جناح مطرح خواهد شد.
***اصول‌گرایان مدل جدیدی طراحی کنند
درهمین راست و درتحلیل شرایط موجود یک عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به احیای خانه احزاب گفت: رسانه‌ها و فعالان سیاسی عملکرد گذشته خانه احزاب را بازخوانی کنند تا مردم دچار تردید نشوند.
مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، با اشاره به تلاش وزارت کشور برای احیای خانه احزاب، گفت: اگر به فراز و فرود خانه احزاب نگاه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد ده‌ها حزب در این خانه حضور داشتند، در حالی که دو تا سه حزب قوی و فعال در عرصه سیاسی کشور داریم و با این حال بعد از شرایط جدید برخی از احزاب که نسبت به مردم و آرمان‌های انقلاب بی‌اعتنا بودند، به صحنه آمدند و می‌گویند: ما دنبال خواست مردم هستیم، در صورتی که واقعیت این نیست.
شاکری در خصوص سازوکار اصول‌گرایان برای انتخابات، اظهار داشت: سازوکار اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری با اقدام برخی از افراد به شکست انجامید، در صورتی که همین سازوکار در انتخابات شوراها، مجلس و ریاست‌جمهوری سابق پاسخ داد و به همین جهت معتقدم بزرگان باید دور هم بنشینند و مدل جدیدی را برای انتخابات آینده طراحی کنند.
وی درباره "منظور شما از بزرگان چیست؟" تصریح کرد: بالاخره در جامعه روحانیت آیت‌الله مهدوی‌کنی مؤثر هستند، ضمن اینکه افراد تأثیرگذاری هم در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور دارند که می‌توانند درباره مدل انتخابات با هم صحبت کنند، البته به‌اعتقاد بنده باید در انتخابات به چهره‌های جدید توجه کرد و به‌عبارتی نوآوری داشت.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در پایان تصریح کرد: نباید فقط در حرف به بزرگان روی آورد، بلکه باید در عمل نشان داد،. دیدیم برخی از آقایان در انتخابات ریاست‌جمهوری یادداشت آیت‌الله مهدوی‌کنی برای رسیدن به وحدت را نپذیرفتند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

72امروزmod_vvisit_counter
478دیروزmod_vvisit_counter
72این هفتهmod_vvisit_counter
9500هفته گذشتهmod_vvisit_counter
49753این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19419872کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
IP شما: 3.145.130.227
Mozilla 5.0, 
امروز: 30 اردیبهشت 1403