Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
رفراندوم نه، پارلمان دهم مسیر سبز روحانی باشد. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 18 دی 1393 ساعت 23:49 بازدیدها:1906 مرتبه

رفراندوم نه؛ پارلمان دهم مسير سبز روحاني باشد. 
به نظر مي‌رسد براي فراگير شدن اعتدال در کشور، تشکيل مجلس عقلانيت بهتر از انجام رفراندوم باشد.
مصطفی داننده:  سخنان رئيس جمهور روحاني در مورد برگزاري همه پرسي در کشور در برخي مسائل مهم از جمله پرونده هسته‌اي به خوبي بيانگر تحت فشار بودن دولت از سوي منتقدان است.

اين فشارها به حدي است که رئيس جمهور را مجبور کرده است براي اجراي منويات خود در سياست خارجي و سياست داخلي چشم به راي مردم در يک همه پرسي بزرگ داشته باشد. روحاني به اين نتيجه رسيده است که نمي‌تواند از طريق مجلس و ياد نهادهاي ديگر به آن هدف دلخواهي که مي‌خواهد برسد.

پيشنهاد روحاني براي برگزاري همه پرسي در کشور يک روند پيچيده و سخت است و وارد شدن به آن مي‌تواند مشکلات فراواني را براي دولت روحاني فراهم کند. به عقيده نگارنده روحاني مي‌تواند از مسير راحت تري به مقصود خود يعني يک دست سازي قدرت براي رسيدن به هدف بزرگ دست پيدا کند. مجلس دهم و کرسي‌هاي سبز آن مي‌تواند کمک بسياري بزرگي براي روحاني باشد. دولت و طرفدارانش به ويژه جريان اعتدال در کشور که اصلاح طلبان و اصول گرايان معتدل را شامل مي‌شود مي‌توانند با اتخاذ يک راهبرد سياسي درست مجلس دهم را تبديل به مجلس عقلانيت و اعتدال کنند.

مهم ترين مشکل روحاني طي يک سال و نيم اخير، نمايندگان دلواپس مجلس بودند که به هر بهانه‌اي بر دولت يازدهم مشکل تراشي مي‌کردند. اين نمايندگان با کشاندن وزرا به مجلس با طرح سوال، دادن کارت زرد و استيضاح مشکلات فراواني در روند خدمت رساني به مردم ايجاد کرده‌اند. رئيس جمهور با همين شناخت و درک اينکه براي رسيدن به طرح‌هاي بزرگ نمي‌شود به اين مجلس تکيه داد، بحث همه پرسي را مطرح کرد. براي روحاني بهتر است به جاي رد شدن از جاده پر پيچ و خم رفراندوم از مسير سر سبز مجلس دهم عبور کند. رسيدن به اين جاده که مي‌تواند فتح الفتوحي براي دولت روحاني باشد.

روحاني خود به دليل مشکلات قانوني و جايگاه حقوقي‌اش نمي‌تواند وارد کارزار انتخابات مجلس شود اما نزديکان او و چهره‌هاي طرفدار دولت مي‌توانند به راحتي اين مسير را طي کنند به شرطي که مثلث اعتدال يعني خاتمي، هاشمي و روحاني دوباره شکل بگيرد و برخي جريان‌هاي سياسي به فکر زدن ساز خود نباشند. معرفي نيروهاي شناخته شده و کمتر حساسيت زا نيز مي‌تواند به اين معنا کمک فراواني کند. با تشکيل مجلس اعتدال دو بال عقلانيت در کشور تکميل مي‌شود. خرداد 92 بعد از گذشت هشت سال عقلانيت به قوه مجريه برگشت و حالا بعد از مدت‌ها قوه مقننه نيز مي‌تواند اين طعم شيرين را بچشد و به دور از احساسات تصميم بگيرد.

در اين ميان شايد بسياري دولت را متهم به دخالت در انتخابات کنند و آن را تحت فشار بگذارند که دولت نبايد وارد بازي انتخابات شود. اما با بررسي رفتار دولت‌هاي قبلي مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم که تمام دولت‌هاي بعد از انقلاب پنهان و آشکار در چينش مجلس‌هاي تاثير داشته‌اند. دولت ميرحسين موسوي توانست نيروهاي نزديک به خود را وارد مجلس سوم کند. مجلس‌هاي سوم، چهارم و به ويژه پنجم از نيروهاي نزديک به هاشمي رفسنجاني تشکيل شده بود. اصلاح طلبان نيز بعد از تشکيل دولت اصلاحات، مجلس ششم را در اختيار گرفتند و در اين ميان فقط محمود احمدي نژاد موفق نشد نيروهاي نزديک به خود را وارد مجلس کند.

در هيچ کدام از اين پيروزي ها نيز روساي دولت نقش تاثيرگذاري نداشتند بلکه هواداران و نيروهاي نزديک به رئيس جمهور توانستند مجلس همسو با دولت را شکل دهند. به نظر مي‌رسد براي فراگير شدن اعتدال در کشور، تشکيل مجلس عقلانيت بهتر از انجام رفراندوم باشد.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

199امروزmod_vvisit_counter
478دیروزmod_vvisit_counter
199این هفتهmod_vvisit_counter
9500هفته گذشتهmod_vvisit_counter
49880این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19419999کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 5 مهمان حاضر
IP شما: 18.217.249.77
Mozilla 5.0, 
امروز: 30 اردیبهشت 1403