Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
استانی شدن انتخابات مجلس = برچیده شدن بساط ناهار و شام؟ مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 29 دی 1393 ساعت 15:23 بازدیدها:1606 مرتبه

استانی شدن انتخابات مجلس=برچیده شدن بساط شام و ناهار.  
موافقان طرح استانی شدن انتخابات؛ این طرح را خوب و مناسب می‌دانند به این دلیل که اختلافات قومی و قبیله ای، خرید و فروش رای و یا شام و ناهار دادن به مردم برای جمع آوری رای و هزینه های سنگین انتخاباتی از بین خواهد رفت.


عبدالرضا مصری: موضوع استانی شدن انتخابات چندین بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است ولی هر بار بنا به دلایلی این طرح رد شد. اینبار نیز نمایندگان مجلس نهم برای بهبود وضعیت و شرایط انتخابات مجلس اقدام به بررسی طرح استانی شدن انتخابات کرده اند.

البته هر کدام از این طرح ها که در مجلس ارائه شد یکی و شبیه هم نبودند، فارغ از اینکه هرکدام دارای معایبی بودند که قابلیت اجرا و تصویب را نداشتند، چون معمولا در 6 ماهه آخر دوره مجلس ارائه می‌شد؛ از آن برداشت سیاسی می‌کردند و طرح تا انتخابات بعدی کنار گذاشته می‌شد.

البته در این دوره مجلس این طرح زودتر به مجلس داده شد و طراحان نیز به دنبال این بودند که ایراداتی را که در طرح های قبلی بود در طرح جدید نباشد.

موافقان طرح استانی شدن انتخابات؛ این طرح را خوب و مناسب می‌دانند به این دلیل که اختلافات قومی  و قبیله ای، خرید و فروش رای  و یا شام و ناهار دادن به مردم برای جمع آوری رای و هزینه های سنگین انتخاباتی از بین خواهد رفت. عمدتا یک سوم نمایندگان از شهرستان‌های کوچک در دوره های بعد مجلس رای نمی‌آورند. به دلیل اینکه در زمان تبلیغات قول و قرار هایی داده می‌شود که امکان عملی شدن آن‌ها وجو ندارد. به همین دلیل در دوره های بعد برای مجلس انتخاب نمی‌شوند.

در این طرح جدید استانی شدن که به مجلس ارائه شده است، اگر یک فرد از یک شهرستان برای انتخابات مجلس کاندید شود همه مردم استان می‌توانند به او رای دهند که این موضوع گام جدیدی است و مسائل قومی و قبیله ای و قول و قرارها نمی‌تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد.

متاسفانه جایگاه نمایندگان در کشور ما تغییر کرده است و به عنوان یک بخشدار یا کارمند بانک در حال فعالیت هستند. گاهی اوقات نمایندگان ما هرکاری را انجام می‌دهند جز قانون گذاری! ما می‌خواهیم برای مجلس فردی را بفرستیم که به کار قانون گذاری بپردازد.

از همین رو شاهد آن هستیم که قوانین ما ثابت نیست، هر چند وقت یکبار تغییر پیدا می‌کند که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. برای مثال در گذشته زمانی که فردی می‌خواست یک ماشین پیکان بخرد؛ باید اول ماشین قبل را حذف می کرد بعد از آن ماشین جدید را می خرید و جایگزین می کرد.

متاسفانه ما در 100 سال گذشته هیچ قانونی را حذف نکرده ایم. باید برای هر موضوعی در کشور یک قانون جامع و کامل تدوین کنیم. گاهی اوقات در قانون بودجه قوانین دائمی را لغو می‌کنند؛ از یک قانون به قانون دیگر ورود پیدا می‌کنند و همه مسائل را در هم پیچیده می‌کنند.

از سوی دیگر مخالفان این طرح بر این عقیده هستند که تعلقات و حساسیت های که مردم یک شهر نسبت به یک فرد داشتند به گونه ای بود که آن نماینده حامی آنان است، این تعلقات از بین می‌رود و امکان دارد مردم در رای گیری مشارکت کمتری داشته باشند.

این درحالیست که در انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری که برای کل کشور است مردم ما مشارکت خوبی دارند و در مقایسه با کشور ژاپن که مشارکتی 6 تا 9 درصدی دارند ما هیچگاه مشارکت کمتر از 50 درصد نداشتیم.

در خصوص اینکه آیا این طرح در مجلس دهم اجرایی می‌شود یا نه؟ اگر طرح در مجلس تصویب شود و شورای نگهبان قبول کنند برای مجلس دهم این طرح اجرایی خواهد شد.

اصولا در کشور ما دو نوع انتخابات رخ می‌دهد؛ یکی برگزاری انتخابات و دیگری انتخابات زدگی! همواره انتخابات ما همیشه با انتخاب زدگی شروع می‌شود. اینکه اکنون ما در مورد انتخابات صحبت می‌کنیم به این معنا است که برنامه ها برای انتخابات بعدی شروع شده است! مگر ما در کشورمان چقدر زمان داریم که از 2 سال قبل وقت خود را به تبلیغات و اینگونه مسائل صرف کنیم. این به این معناست که فرصت های حال را از دست می‌دهیم! امروزمان را از دست می‌دهیم برای انتخابات اینده.

برخی از نمایندگان ما از 2 سال قبل فعالیت های خود را در شهرها و روستاها آغاز کرده اند، بی توجه به اینکه نمایندگانی که در مجلس حضور دارند فرصت زیادی را تا اتمام کار خود دارند و نباید به سرعت به قضاوت آنها پرداخت! متاسفانه مردم ما هیچگاه با قوانین جلو نمی‌روند و برای تبلیغات خودشان همه شهر را با پوسترهای تبلیغاتی خود ویران می‌کنند، با چسب های که روی دیوار و نمای ساختمان استفاده می‌کنند که قابل شستشو نیست و چهره شهر را تخریب می‌کنند؛ که هزینه های را هم برای مردم و هم برای شهرداری به بار می‌اورند برای شستشوی شهر! متاسفانه هیچکدام از قوانین ما جدی نیست!

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

525امروزmod_vvisit_counter
978دیروزmod_vvisit_counter
5668این هفتهmod_vvisit_counter
3063هفته گذشتهmod_vvisit_counter
25946این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19355991کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 9 مهمان حاضر
IP شما: 3.135.205.146
 , 
امروز: 30 فروردین 1403