Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
مطهری: یکه سوار اصلاح طلب مجلس با ردایی اصولگرایانه / دو فرضیه احتمالی درباره حضور آقازاده جنجالی در انتخابات مجلس دهم . مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 15 فروردین 1394 ساعت 22:17 بازدیدها:1593 مرتبه

مطهری؛ یکه‌سوار اصلاح‌طلب مجلس با ردایی اصولگرایانه /دوفرضیه احتمالی درباره حضور آقازاده جنجالی در انتخابات پارلمان دهم.
علی مطهری؛ فرزند تئوریسین انقلاب و سیاستمدار این روزهای سیاست ایران، با اظهارنظرهای اصلاح‌طلبانه‌اش آنهم زمانی که ردای اصولگرایی را بر تن کرده تبدیل به جنجالی ترین چهره سیاسی - پارلمانی کشور شده است.

فرزند دوم شهید مطهری، این روزها تبدیل به متفاوت ترین سیاستمدار ایران شده است. شخصیتی که به واسطه فرزندی تئورسین انقلاب به فضای سیاسی کشور راه پیدا کرد و پله‌های پیشرفت را یکی یکی طی کرد تا تبدیل به یکی از مستقل ترین سیاستمدارن ایران شود.

سال 93 اما برای پسر آیت‌الله مطهری به گونه‌ای دیگر رقم خورد. سالی که او هم در مجلس مورد تعرض واقع شد هم در شیراز.



علی مطهری در جریان سفر شیراز مورد حمله عده‌ای ناشناس قرار گرفت. خود او ماجرا را اینگونه روایت می‌کند:««حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام های ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد. »
این حمله ناشی از مواضع مطهری در مورد مسئله رفع حصر بود چه آنکه شاه بیت سخنان او در سال 93 رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و برگزاری دادگاه برای رسیدگی به علل وقوع حوادث سال 88 بود. این سخنان علی مطهری در مورد حوادث سال 88 حتی کار را به جایی رساند که بعد از مدت‌ها مردم شاهد درگیری فیزیکی بین نمایندگان مجلس در صحن خانه ملت بودند. علت این درگیری نطق علی مطهری در مورد حوادث بعد از انتخابات سال 88 بود. مطهری در نطق خود در مجلس گفت:« اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضائی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند. همه می‌دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان کروبی و موسوی ندارم و در انتخابات سال 88 نیز به آقای رضایی رای دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع  بزرگ‌تر در نظام اسلامی است.» بعد از این سخنان برخی نمایندگان مجلس به او حمله و برگه های نطق‌ او را پاره کردند و بعد از این درگیری نیز رئیس جلسه برای رفع تنش ایجاد شده جلسه علنی را تعطیل اعلام کرد.

پارلمان دهم و مطهری؛ رد صلاحیت یا رای اول تهران؟

همین درگیری باعث شد تا علی مطهری تبدیل به یکی از جنجالی ترین چهره‌های سال 93 شود. نماینده‌ای که بسیاری بر این باور هستند به خاطر این اظهار نظرهایش در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت خواهد شد و برخی دیگر بر این باور هستند که او رای اول تهران در انتخابات مجلس دهم است.

راهی که به سرعت از احمدی نژاد جدا شد

علی مطهری که با حمایت و طرفداری حامیان محمود احمدی نژاد راهی مجلس هشتم شده بود، به سرعت راه خود را از نمایندگان حامی دولت نهم جدا کرد و در کنار ژنرال‌های مجلس تبدیل به جدی ترین منتقد احمدی نژاد در جریان اصول گرایی شد. مطهری نقد سیاست های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت را بیش از دیگران در دستور کار خود قرار دادند و حتی پای رئیس جمهور را نیز برای اولین برای پاسخ گویی به سوال نمایندگان به مجلس کشاند.

مطهری از جمله نمایندگانی بود که به تکروی‌ها و قانون گریزی‌های احمدی نژاد اعتراض داشت و بارها نسبت به قانون گریزی های دولت و برخورد قاطع مجلس با او هشدار داد و خواستار برخورد شدید برای جلوگیری از استبداد و دیکتاتوری از سوی رییس جمهور شد« رئیس جمهور می‌گوید من قانونی را که منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم امضا و اجرا می‌کنم و قانونی را که منطبق بر قانون اساسی تشخیص ندهم امضا و اجرا نمی‌کنم؛ این یعنی استبداد و دیکتاتوری و به توپ بستن مجلس. چنین شخصی حتی یک روز هم نباید در مسند قدرت باقی بماند»

مطهری در کنار انتقاد به دولت، در جریان حوادث سال 88 و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تفکرات ویژه خود را داشت. وی برخلاف بسیاری از نمایندگان مجلس حوادث انتخابات را لغزش سیاسی می‌دانست و اعتقاد داشت که احمدی نژاد، همچون موسوی و کروبی در حوادث سال 88 نقش داشته است.

علی مطهری بعد از حضور پرسر و صدا در مجلس هشتم، سودای حضور در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی کرد که ابتدادر هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس رد ، ولی در بررسی مجدد هیئت‌های نظارت انتخابات تایید شد.

جدایی از اصول گرایان و تشکیل صدای ملت

همین مشی مطهری باعث جدایی وی از جریان اصول گرایی شد و طرفدارن دولت و طیف‌های مختلف اصول‌گرایی وی را به لیست‌های انتخاباتی خود برای مجلس نهم راه ندادند. در راس مخالفان علی مطهری، حداد عادل قرار داشت که باعث شد وی به لیست 30 نفره اصول گرایان راه پیدا نکند. این جدایی باعث شد که مطهری با برخی از دوستان خود جبهه جدیدی به نام صدای ملت را پایه گذاری کند.

مطهری که بدون حمایت‌های جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شده بود توانست با رای بالای مردم تهران وارد پارلمان شود تا در مسیر گذشته گام بردارد. آغاز به کار مجلس نهم، همزمان بود با سال پایانی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و فضای پر تنش انتخابات ریاست جمهوری. علی مطهری در این فضا، تنها راه حل برون رفت کشور از مشکلات را حضور مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در راس قوه مجریه می‌دانست. او اعتقاد داشت که هاشمی تنها نامزدی است که می‌تواند فضای اعتدال را به کشور بازگرداند.

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان، خط بطلانی بود براین ایده نماینده مردم تهران و مطهری نیز همچون هاشمی به دنبال رسیدن به نامزدی بودند که بتواند تئوری اعتدال را در کشور اجرا کند و چه کسی بهتر از حسن روحانی.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات همان چیزی بود که مطهری سال‌ها به دنبال تحقق آن بود. یعنی اجرای شعار اعتدال در کشور، و روحانی توانسته بود با این شعار نظر مثبت مردم را به خود جلب کند تا راهی نهاد ریاست جمهوری شود. حمایت مطهری از روحانی و هاشمی باعث شد که از وی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید مطرح شود.

مطهری در دولت روحانی در حد گزینه وزارت باقی ماند اما تبدیل به حامی جدی دولت در مجلس شد. مطهری در جریان معرفی وزرای پیشنهادی روحانی به مجلس نیز به پشت تریبون رفت و از کلیت کابینه تدبیر و امید دفاع کرد. مطهری در سخنان خود گفت:

«نباید برخی بهانه‌ها برای حذف وزیران پیشنهادی به کار گرفته شود، دلیل موافقت من با کلیت کابینه تخصص و تجربه اکثریت وزیران پیشنهادی است. اگر چه رئیس جمهور با شناخت افراد اقدام به معرفی آنان کرده و نیز مراجع ذیصلاح همچون قوه قضاییه اطلاعات لازم را در اختیار رئیس جمهور قرار دادند چنین اعلام موضوعی ضروری نمی باشد و ناشی از شرط گذاریهای سیاسی و تحمیل گزینه مورد نظر به رئیس جمهور تلقی می شود اما به هر حال این اعلام موضع حق نمایندگاه است تا از این طریق آسوده خاطر شوند.»

پیروزی دوستان سابق با کمک شورای نگهبان

مطهری هربار با سخنان خود در مورد دولت و جریان اصول گرایی، فاصله خود را با دوستان سابق بیشتر می‌کرد. آنگونه که وی در یکی از سخنان جنجالی خود به احتمال پیروزی اصول گرایان در مجلس دهم با کمک شورای نگهبان اشاره کرد و گفت:« قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد، اگر انتخابات کاملا آزاد باشد و نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت نشوند و مشارکت بالا باشد، معمولاً اصلاح‌طلب‌ها پیروز میدان هستند.

اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و به تبع آن مشارکت مردم پایین آید، در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند.»

نطق‌های مطهری همیشه با جنجال همراه بوده است. او در نطقش در 9 دی 92 با اشاره به حوادث سال 88 خواستار محاکمه همزمان موسوی، کروبی و احمدی نژاد شد و گفت: جای تاسف است که پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا، هنوز مساله فتنه حل نشده و ورد زبان‌هاست، بهتر است رییس محترم قوه قضاییه به جای شعار دادن درباره فتنه به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضاییه مستقل است. نه قوه ای که از این نهاد و آن دفتر و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.

مطهری در بخشی از این نطق خود بار دیگر مسائل فرهنگی کشور را هم از دم تیغ گذراند و گفت که «وزیر کشور پاسخ دهد چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در سطح تهران و شهرها بی تفاوت است. این چه نوع پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بوده است از شلوار مانتو تا زانو و روسری و مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم قانون است را انجام دهد».

همین سخنان کافی بود تا دادستانی تهران علیه او اعلام جرم کند و مطهری در نامه ای پاسخ داد و از قوه قضائیه خواست انتقاد پذیر باشد. حمایت جانانه مطهری از دولت و سخنان وی در مورد حوادث سال 88، باعث شد اصلاح طلبان تمام قد به حمایت از مطهری بپردازند و او را نماینده رای دهندگان به روحانی در مجلس می‌دانند.

نمایندگان  اصلاح طلب مجلس فدای یک تاری موی علی مطهری اصولگرا

محمدجواد حق شناس چهره‌های سیاسی اصلاح طلب که معتقد است نمایندگان فعلی جریان اصلاحات در مجلس جز سکوت کاری دیگری انجام نداده‌اند، مطهری را « مدرس» مجلس معرفی می‌کند. محمد جواد حق شناس، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو حزب اعتماد ملی اعتقاد دارد که :« برخی نمایندگان فعلی اصلاح طلب مجلس فدای یک تاری موی علی مطهری اصولگرا.»

اظهار نظرهای علی مطهری در کنار سکوت نمایندگان اصلاح طلب مجلس در مورد حوادث کشور باعث شده است که تعریف جدیدی از نیروهای مستقل در کشور ایجاد شود که علی مطهری تبدیل به نماد آن شود. یک اصلاح طلب - اصول گرا.

بررسی سخنان مطهری نشان می‌دهد که او بیش از هر اصلاح طلب دیگری به ویژه در مجلس شورای اسلامی در مورد دغدغه‌های این جریان سخن گفته است، حتی بیشتر از چهره‌های شناخته این جریان مانند عبدالله نوری، موسوی خوئینی‌ها و ... سخن گفته است. او بیش از هرکس دیگری نقادی از محمود احمدی نژاد و سیاست‌هایش را دستور کار خود قرار داده و معتقد است «نقش احمدی نژاد، موسوی و کروبی در حوادث 88 مساوی است و هر سه آنها باید محاکمه شوند.»

در همین راستا و برای درک بهتر مشی 6 ساله علی مطهری در مجلس پر بیراه نباشد که به بررسی سخنان وی در مورد موضوعات مختلف در سال‌های اخیر اشاره کنیم.

ولایت فقیه

رای مخالف ولی فقیه نشان از شکستن نظر رهبری نیست. در حالی که رهبری هیچگاه در انتخابات رای خود را اعلام نمی کنند و اگر هم نظر رهبری و رای رهبری اعلام شود مابقی افراد می توانند آزادانه رای دهند.

برخی از ولایت فقیه برداشت اشتباه دارند و گمان می کنند کسی نباید فکر خلاف رهبری داشته باشد در حالی که شخص مقام معظم رهبری فرمودند مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است.

انتخابات 88

اگر پس از انتخابات 88 دولت اجازه تجمع را داده بود و سخنان معترضین را پخش می کرد هیچگاه چنین اتفاقاتی نمی افتاد اما زمانی که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه اعلام کردند که باید از تجمع خودداری شود تجمع کردن در نهم دی ماه بی مورد بود.

خبرگزاری فارس در روز انتخابات 88 نتیجه ای را از آمار انتخابات اعلام کرد قبل از پایان زمان رای گیری که موسوی نیز به آن استناد و سپس اتفاقات روی داد.

موسوی و کروبی از تخلفات مبرا نیستند اما اگر قرار است آنها محاکمه گردند احمدی نژاد هم باید محاکمه شود. شروع فتنه با احمدی‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آنها را شعله‌ور ساخت.

به نظر من احکامی که برای تاج زاده و نبوی ارائه شد سختگیرانه بود در حالی که باید تخلفات آنها به صراحت و شفاف توضیح داده شود چرا که داشتن ارتباط با آمریکا و دیگران واضح و شفاف نیست.

رابطه با آمریکا

آمریکا ارتباطش را با ما قطع کرد ولی طولانی شدن این قطع ارتباط به نظر من درست نبود.آمریکایی‌ها از این قطع ارتباط بر ضد کشور ما تبلیغات زیادی به کار بردند و انقلاب ما را خشن معرفی کردند و تصویری مثل القاعده از کشور ما نزد سایر کشورها ایجاد کردند.

مذاکرات این روزها باب گفت‌وگویی را با غرب باز کرد که ما حرف‌های‌مان را بزنیم و این مذاکرات به نفع انقلاب ما است.

حذف و یا ادامه شعار مرگ بر آمریکا را برعهده مردم بگذاریم به مردم نمی‌توانیم دستور بدهیم که بر علیه آمریکا شعار بدهند مردم رفتار آمریکا را ببینند درباره آن تصمیم می‌گیرند.

احمدی نژاد

"آقای احمدی نژاد با علم به اینکه اعلام مخالفت رئیس جمهور با اجرای قانون عفاف و حجاب در تلویزیون منجر به تشدید بدحجابی و بی حجابی می‌شود، در کمال بی تعهدی اعلام کرد که من با اجرای این قانون مخالفم و زحمات فراوانی را ضایع کرد و از آن تاریخ وضعیت پوشش اسلامی بسیار وخیم تر شده و به عقیده من تا زمانی که این شخص بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده‌است این وضعیت قابل اصلاح نیست و خدا کند که منجر به بی حجابی کامل نشود. مواضع دیگر فرهنگی ایشان مانند دستور حضور بانوان در ورزشگاه‌های مردان و تسامح و تساهل در مسائل شرعی ورزش بانوان و بی تفاوتی نسبت به رواج کلمات لاتین در سطح کشور و حمایت از اقدامات رئیس دفتر خود در تلاش برای ورود خوانندگان لس آنجلسی به کشور و حمایت مادی و معنوی غیر معمول و خلاف عدالت از برخی ستاره‌های سینمای کشور دلایل دیگری بر عقیده لیبرالیسم و رهاسازی فرهنگی ایشان است.

من آقای رئیس‌جمهور را در این مسائل تحت تأثیر آقای مشایی می‌دانم چرا که ایشان روی افکار رئیس‌جمهور بسیار تأثیرگذار است. همان‌طور که در زنده کردن فرهنگ ایران و باستان تلاش‌های آقای مشایی را می‌بینیم شما دیدید اخیراً آقای احمدی‌نژاد گفت ما فرزندان رستم و اسفندیار هستیم این حرف‌ها افکار آقای احمدی‌نژاد نبود بلکه دیدگاه آقای مشایی است که متأسفانه از زبان رئیس‌جمهور جاری می‌شود

با مطالعه این سخنان به راحتی می‌شود به این معنا پی برد که مطهری با اینکه با ردای اصولگرایی پای در پارلمان گذاشته است اما این روزها نقش یکه سوار اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی را ایفا می کند.  خواندن نظرات او نشان می‌دهد که آزادمنش تر از هر اصلاح طلبی شرایط موجود را نقد کرده و در تلاش برای اصلاح ساختار کشور بوده است.  مطهری بی شک این روزها ستاره درخشان خانه ملت و فضای سیاسی کشور است.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

47امروزmod_vvisit_counter
478دیروزmod_vvisit_counter
525این هفتهmod_vvisit_counter
11543هفته گذشتهmod_vvisit_counter
49728این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19419847کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 6 مهمان حاضر
IP شما: 3.149.28.145
Mozilla 5.0, 
امروز: 30 اردیبهشت 1403