Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
چینش اصلاح طلبانه مهره های عارف و شورای نگهبان در صحنه شطرنج انتخابات/ تابلو های سفید اصلاح طلبان در استان ها به اهتزاز درآمد. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 29 فروردین 1394 ساعت 21:15 بازدیدها:2047 مرتبه

چینش اصلاح‌طلبانه مهره‌‌های عارف و شورای‌نگهبان در صفحه شطرنج انتخابات /تابلوهای سفید اصلاح‌طلبان در استان‌ها به اهتزاز درآمد. 
به نظر می رسد اصلاح طلبان با برنامه‌ای مدون پای به عرصه انتخابات مجلس دهم گذاشته‌اند، برنامه ای که شاید بتوان آن را نسخه تکمیل یافته برنامه انتخاباتی اصلاح گرایان در انتخابات ریاست جمهوری دانست.



: بر همگان مشخص بود که اصلاح طلبان برای رسیدن به پارلمان دهم از شیوه « وحدت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم» استفاده می‌کنند. شیرینی پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم بر رقبای اصولگرای خود باعث شد تا جریان چپ ایران تمام حواس سیاسی خود را متوجه وحدت سیاسی کند. حالا در فاصله ماه های باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان بازهم به سازوکار وحدت نزدیک شده‌اند.

اصلاح طلبان پس از توافق ميان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان ١٢ چهره اصلاح‌طلب شوراي راهبردي انتخابات را به رياست سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات تشكيل داده‌اند تا از این طریق و با رهبری سیاسی این شوار به کرسی‌های سبز مجلس دهم برسند.

بر اساس گزارش یکی از روزنامه‌های نزدیک به جریان اصلاحات تا کنون حضور حسين مرعشي، مرتضي حاجي، آذر منصوري، علي صوفي، عبدالله ناصري و يك عضو نزديك به اعتماد ملي از شوراي مشورتي و محسن رهامي، احمد حكيمي‌پور و حسين كمالي نيز از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در اين ليست ١٢ نفره قطعي شده است. قرار است اين ١٢ نفر به همراه رابطين ملي در استان ها حلقه اي ١٠٠ نفره را تشكيل دهند.

آنطور که از شواهد پیداست اصلاح طلبان با برنامه‌ای مدون پای به عرصه انتخابات مجلس دهم گذاشته‌اند. برنامه‌ای که می‌توان از آن اینگونه پرده برداری کرد.

1-اصلاح طلبان در اولین گام با درک شرایط سیاسی خود سعی می‌کنند با یک عقلانیت سیاسی به لیست‌های سفید به انتخابات مجلس ورود کند. انتخابات 88 و حوادث پس از آن باعث شده است تا بسیاری از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات نتوانند حضور پررنگی در انتخابات مجلس دهم داشته باشند. آنطور که اعضای شورای نگهبان به ویژه آیت‌الله جنتی دبیر این شورا بارها اعلام کرده‌اند، حوادث سال 88 خط قرمز این شورا برای تایید صلاحیت‌های انتخابات سال 94 است. به همین دلیل بسیاری از این نیروهای موثر جریان اصلاحات نمی‌توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند. همین معنا باعث شده است رهبران اصلاحات و شورای راهبردی جریان چپ ایران، به دنبال ارائه لیستی هستند که نقشی در انتخابات سال 88 نداشته‌اند.

در این راه اعضای دولت‌های سازندگی و اصلاحات به ویژه وزرای و کادر اجرایی آنها در استانها و شهرستان ها گزینه‌های مناسبی برای رسیدن به این هدف هستند. اصلاح طلبان سخت به دنبال راضی کردن این افراد هستند تا با این نیروها که در بین مردم نیز شناخته شده هستند، لیست قدرتمندی را در تهران در مقابل لیست رقیب قرار دهند. این لیست همچنین می‌تواند موافقت دولت را نیز با خود همراه داشته باشد.

بهره گیری از نیروهای غیرحزبی استانی برای قرار دادن آنها در لیست نهایی ازدیگر راهکارهایی است که برای سفید بودن و کم خطر بودن لیست اصلاح طلبانه در نظر گرفته شده است.

2- اصلاح طلبان نگاهی جدی نیز به استان‌ها دارد. اصلاح طلبان با فعالیت گسترده در استان‌ها می‌توانند اکثریت یا اقلیتی قدرتمندی را در مجلس در اختیار بگیرند. به همین خاطر شورای راهبردی اصلاحات رابطه جدی با نیروهای استانی خود دارد تا از طریق آنها بتواند برنامه‌ای مدون برای انتخابات آینده آماده کند.

در دستور کار شورا، استفاده از استانداران دولت‌های هاشمی و خاتمی، نیروهای معتمد بین مردم و حتی اصول گرایان معتدل است. پیروزی در استان‌ها و راه یافتن نیروهای اصلاح طلب به مجلس می‌تواند زمینه برای تکیه زدن یک اصلاح طلب به کرسی ریاست مجلس فراهم کند.

رهبری اصلاحات به نمایندگان اصلاح طلب ادوار مختلف مجلس نیز آماده باش داده‌است تا آنها با تجربه‌ای که در پارلمان دارند خود را برای رقابت در استان‌هایی که قبلا در آنجا سابقه نمایندگی دارند آماده کنند.

3-شورای راهبری اصلاحات با انتخاب علي صوفي، وزير تعاون دولت اصلاحات و چهره نزديك به محمدرضا عارف در دبیرخانه این شورا، نشان داده‌اند تلاش می‌کنند محمدرضا عارف را در سازوکار اصلاحات حفظ کنند. عارف در جریان انتخابات ریاست جمهوری از شورای مشورتی اصلاحات دلخور بود و همین باعث شده بود سردی میان معاون اول دولت اصلاحات و شورای مشورتی ایجاد شود اما حالا شورای راهبری به دنبال نگه داشتن عارف در سازوکار وحدت است.

عارف رای بسیار خوبی در شهر تهران و جوانان اصلاح طلب این شهر دارد و به خاطر همین می‌تواند گزینه مناسبی برای سرلیستی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در شهر تهران باشد. حضور عارف می‌تواند زمینه ساز وحدت همگانی در جریان چپ شود. عارف یکی از جدی ترین گزینه‌های اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم است.

4-اصلاح طلبان با چیدن مهره‌های خود در شطرنج انتخابات مجلس دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. کسب اقلیت قدرتمند در مجلس اولین هدف این جریان سیاسی است. اقلیتی که مانند حزب کارگزارن در مجلس پنجم بتواند نقش مهمی را در فضای سیاسی ایران بازی کند. اقلیت قدرتمند خنثی کننده طرح‌های احتمالی تندروها در مجلس دهم است. اصلاح طلبان اما یک استراتژی دیگر را نیز در دستور کار خود قرار داده است و آنهم بعد از نظر شورای نگهبان در مورد نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان است. اگر شورای نگهبان نیروهای اصلاح طلب معرفی شده را تایید کند، آن زمان اصلاح طلبان برنامه خود را برای انتخابات مجلس دهم عوض خواهند کرد و سعی می‌کنند اکثریت مجلس را دراختیار بگیرند. به معنای بهتر می‌توان گفت شورای نگهبان استراتژی انتخابات اصلاح طلبان برای مجلس دهم را طراحی خواهد کرد.

باید دید استراتژی‌های اصلاح طلبان و اصول گرایان در اسفند 94 به سود کدام جریان سیاسی به پایان خواهد رسید.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

626امروزmod_vvisit_counter
958دیروزmod_vvisit_counter
6027این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
35237این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19365282کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
IP شما: 18.219.22.169
Mozilla 5.0, 
امروز: 06 اردیبهشت 1403