Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
عضویت در احزاب منحله، از موانع داوطلبی در انتخابات مجلس دهم. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 14 اردیبهشت 1394 ساعت 21:35 بازدیدها:2371 مرتبه

ابراهیمیان تاکید کرد. 
عضویت در احزاب منحله، از موانع داوطلبی در انتخابات

: سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی ،عضویت افراد در احزاب سیاسی منحله را از موانع داوطلبی در انتخابات دانست.



سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی ،عضویت افراد در احزاب سیاسی منحله را از موانع داوطلبی در انتخابات دانست.

، نجات الله ابراهیمیان درنشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره هجمه‌های اخیر به این شورا درخصوص بررسی صلاحیت عوامل فتنه 88، گفت: درباره مسئله فتنه و اقدامات ساختارشکنانه‌ای که عده‌ای انجام داده‌اند در گذشته بارها اظهار نظر کرده‌ام.

وی افزود: قانون انتخابات هم وقتی در مقام بیان شرایط برمی‌آید به‌خوبی می‌تواند رفتارهایی را که در سال 88 و پس از آن منشأ بحران در کشور شد، با همان مفاهیم حقوقی به رسمیت شناخته شده تحت پوشش قرار دهد.

ابراهیمیان تصریح کرد: کسی که ساختارهای قانونی را به رسمیت نشناسد و قواعد بازی انتخاباتی را به رغم التزامش به رعایت آن قواعد نادیده بگیرد، التزامش به قانون محل تردید قرار می‌گیرد.

وی گفت: بنابراین قانون انتخابات خطوط رفتاری ما را مشخص کرده است و رهنمودهای مقام معظم رهبری را هم حتماً مد نظر قرار خواهیم داد.

ابراهیمیان افزود: درباره اینکه گروه های سیاسی چه راهبردی برای ورود به انتخابات در پیش می‌گیرند بنده هیچ توصیه‌ای نمی‌توانم بکنم جز اینکه همه باید به صلاح و امنیت کشور و آینده خود و فرزندانمان باشیم.

وی تصریح کرد: توجه کنیم که در چه شرایط دشواری هستیم و دشمنانی که برای ملت ایران دندان تیز کرده‌اند منتظر چه فرصت‌هایی هستند و ایرانی مسلمانی که دین و ملیت برایش مهم است هرگز برای منافع گروهی و کوتاه‌مدت صلاح کشور را قربانی نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: انتظار ما این است که همه کسانی که تلاش کرده اند انقلاب به ثمر برسد و ایران تا این درجه از استقلال دست یابد باید با رفتار مناسب از تمامیت انقلاب و کشور دفاع کنند، بنابراین رفتارهای انتخاباتی باید عاقلانه و مبتنی بر مصالح ملی باشد.

ابراهیمیان گفت: نام نویسی در انتخابات آزاد است و همه می توانند ثبت نام کنند اما ساز و کار احراز صلاحیت در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود: همه توقعات از شورای نگهبان و نهادهای ذی‌ربط دیگر این است که از اصول قانونی به هیچ وجه کوتاه نیایند.

ابراهیمیان گفت: به عنوان سخنگوی شورای نگهبان بر التزام به قانون تأکید می‌کنم و فضاسازی و جوسازی‌ رخ نخواهد داد.

وی افزود: سال به سال شاهد بلوغ سیاسی فعالان این عرصه هستیم و حوادث تلخ گذشته که سبب صدمه به کشور شد هرگز پیش نخواهد آمد.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی ،عضویت افراد در احزاب سیاسی منحله را از موانع داوطلبی در انتخابات دانست.

نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ی درباره وضع افراد وابسته به احزاب دارای سابقه اقدامات ساختارشکنانه از نظر بررسی صلاحیتها در انتخابات آینده گفت: مواد مربوط به بررسی صلاحیت ها، شرایط و موانع در قانون انتخابات فروض مختلفی را مطرح کرده است.

وی عضویت افراد در احزاب منحله را از موانع دانست و افزود: در عین حال اگر کسی وابستگی خود را به حزبی منحله اعلام نکند و از دستورات قانونی پیروی کند و اگر با رعایت قانون در قالب حزبی جدید که مجوزهای قانونی دارد فعالیت کند ، صرف تشکیل حزب جدید و عضویت در حزب سابق برای احراز ممانعت کافی نیست.

ابراهیمیان گفت: البته آنچه در شورای نگهبان موضوع بررسی قرار می گیرد پرونده افراد است ما باید سوابق یک فرد از جمله سوابق فعالیت های سیاسی پیشین او به اضافه تحولاتی را که در زندگی سیاسی خودش داشته است موضوع بررسی قرار دهیم و درباره آن اظهارنظر کنیم.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که شخصی در حزبی اقدامات غیرقانونی کرده باشد و وارد حزبی شود که آن حزب مطابق قانون تشکیل شده باشد اما آن اقدامات غیرقانونی منتسب به رفتار همین فرد باشد که در چنین مواقعی ما نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از آن طرف هم اگر حزبی منحل شد و شخصی که در آن عضو بوده است از تصمیمات قانونی تمکین کند و رفتار ساختار شکنانه ای نیز در آن حزب نداشته باشد و قالب جدید قانونی برای فعالیت های سیاسی جدیدش انتخاب کند این صرفاً نمی تواند مانع تلقی شود.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح مشابه طرح استانی شدن انتخابات که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است در سال 86 مغایر قانون اساسی شناخته شده بود.

نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره طرح استانی شدن انتخابات افزود: این طرح مراحل قانونی خود را طی می کند بنابراین شورای نگهبان نظر رسمی درباره آن ندارد.

وی اضافه کرد: در برخی رسانه ها مطرح شده است که برخی دست اندرکاران این طرح اعلام کرده اند نظر موافق شورای نگهبان در این باره اخذ شده است در حالی که این شورا اظهارنظرهایش در قالب تصمیمات رسمی با رعایت آیین تصمیم گیری است و ما هنوز مجال تصمیم گیری در این باره نداشته ایم.


وی تصریح کرد: شاید منظور این افراد استمزاج از برخی از اعضای شورای نگهبان است که در این صورت اظهارنظر آن اعضا نیز ، نظر شورای نگهبان تلقی نمی شود ؛ و این نه شورا و نه حتی آن اعضا را مقید به آن اظهارنظر و استمزاج نمی کند.

ابراهیمیان با تاکید بر این که ما هنوز اظهارنظری درباره این طرح نکرده ایم گفت: البته سابقه طرح این موضوع در سال 86 وجود دارد طرحی که با عنوانی مشابه در مجلس شورای اسلامی حدود 4 سال بررسی و به شورای نگهبان واصل شد و شورا نیز مخالفتش را با استانی شدن انتخابات به نحوی که در آن طرح آمده بود اعلام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: عمده علت مخالفت با آن طرح ، مغایرت آن با اصولی از قانون اساسی بود که مبتنی بر مشارکت عمومی و اتکا به آرای مردم است.

وی اضافه کرد: باید دانست طرح جدید چقدر با آن طرح مشابهت دارد و چه میزان ایرادهای آن طرح را رفع کرده است.

ابراهیمیان بار دیگر اظهارنظر درباره این طرح را زودهنگام دانست و تصریح کرد: باید دید این طرح چگونه تصویب می شود اگر کاملاً شبیه مصوبه قبلی بود باید بگویم رویه قبلی شورای نگهبان حکایت از مخالفت دارد اما باید تغییرات هر طرح به موقع در جلسات شورای نگهبان بررسی و به صورت رسمی اظهارنظر شود.

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی شش طرح و لایحه و شش اساسنامه در جلسات اخیر این شورا خبر داد.

نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری با ارائه گزارشی از عملکرد اخیر شورای نگهبان گفت: نخستین طرحی که چند ماه و چند جلسه به آن اختصاص داده شد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بود که در 23-9-93 به این شورا واصل شد که پس از سه نوبت بررسی در شورا و رفت و برگشت ها به مجلس به علت مغایرت با قانون اساسی و شرع ، در نهایت دوم اردیبهشت به تأیید شورا رسید.


وی افزود: دومین مصوبه اخیر شورا لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور بود که در 25 بهمن 93 به شورای نگهبان واصل شد. این مصوبه نیز در جلسات متعدد بررسی شد و پس از سه نوبت اظهارنظر در نهایت با رفع ایرادهای شورای نگهبان به تأیید رسید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه دیگر لایحه مفصل یک فوریتی درباره اصلاح قانون مالیات های مستقیم بود که در 46 بند اصلاحاتی را بر موادی از قانون مالیات های مستقیم اعمال کرده بود.

ابراهیمیان افزود: این مصوبه نیز از 26 فروردین امسال در دستور کار قرار گرفت که ما برای رسیدگی به آن استمهال کردیم و پس از چند نوبت در هفتم اردیبهشت ایرادهایی بر 18 بند گرفته و به مجلس شورای اسلامی اعاده شد.

وی گفت: طرح دو فوریتی اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره به ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه 9-2-94 با یک ابهام و نیز ایراد قانون اساسی به بخشی از آن ، مغایر قانون اساسی شناخته و اعاده شد.

ابراهیمیان افزود: این ایراد مربوط به بخشی از این طرح دو فوریتی است که شیوه خاصی برای بررسی صلاحیت های نمایندگان کنونی مجلس تصویب کرده بود که مغایر اصل 99 قانون اساسی و بند 9 اصل سوم این قانون شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت:‌ طرح نحوه پیگیری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز در 4 بند مغایر اصول 57 ، 52 و 74 و بند دوم اصل 110 قانون اساسی شناخته و اعاده شد.

وی گفت: طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و آموزگاران نهضت سوادآموزی از دیگر مصوباتی بود که مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تأیید شد.

ابراهیمیان افزود: این قانون مربوط به گروهی از معلمان حق التدریس و آموزشیاران سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش است که به تفسیری درباره دانش آموختگان رشته تربیت دبیری مرتبط می شود.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: هر کسی امنیت نظام را به مخاطره بیندازد یا به مخاطره انداخته باشد التزامش به قانون اساسی محل تردید قرار می‌گیرد.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

517امروزmod_vvisit_counter
957دیروزmod_vvisit_counter
6875این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
36085این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19366130کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 15 مهمان حاضر
IP شما: 3.144.36.141
Mozilla 5.0, 
امروز: 07 اردیبهشت 1403