Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
لاریجانی و ناطق نوری: بازیکنان قرضی تیم اصلاحات می شوند؟ تندروها، مانع بزرگ آشتی قلندرها با جریان اصولگرایی. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 19 اردیبهشت 1394 ساعت 23:36 بازدیدها:2264 مرتبه

لاریجانی و ناطق‌نوری؛ «بازیکنان قرضی» تیم اصلاحات می‌شوند؟ /تندروها، مانع بزرگ آشتی قلندرها با جریان اصولگرایی.  
آنطور که از شواهد پیداست اصلاح طلبان بهترین استفاده را از گسست ایجاد شده میان جریان اصول گرایی کرده‌اند و می‌خواهند از همین راه کرسی‌های مجلس دهم را هم فتح کنند.


سال 88؛ در کنار تمام حواشی که پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دهم داشت، گسست بزرگی را هم در دو جریان سیاسی بزرگ کشور ایجاد کرد. راست گرایان که مردم آنها را به نام اصول گرایی می‌شناسند و چپ‌ها  که مردم آنها را اصلاح طلب صدا می‌کنند بعد از این سال دچار یک دگرگونی بزرگ شدند.

اصلاح طلبان بعد از این انتخابات با یک گپ بزرگ روبرو شدند و آنهم حصر دو تن از رهبران سیاسی خود و گوشه نشینی رئیس دولت اصلاحات بود. همین بحران رهبری باعث شد تا این جریان بعد از عزلت نشینی چهارساله به این فکر کنند که از نیروهای معتدل جریان مقابل استقاده کنند و آنها را وارد زمین بازی خود کنند.

آنها برای این کار از مقبولیت سیاسی هاشمی رفسنجانی در میان جریان‌های سیاسی استفاده کردند. آنها که جای خالی رهبران خود را احساس می‌کردند به سراغ هاشمی رفتند و عبای رهبری خود را بر دوش او انداختند تا هاشمی در کنار رئیس دولت اصلاحات که با محدودیت‌های فراوانی روبرو بود، رهبری جریان چپ ایران را به عهده بگیرند. حضور هاشمی باعث شد تا برخی چهره‌های سیاسی که در گذشته با ردای اصول گرایی وارد صحنه انتخابات می‌شدند، وارد زمین اصلاح طلبان شوند.

حسن روحانی نمونه‌ای بارز از این افراد است. روحانی با نزدیک شدن به هاشمی و خاتمی توانست به رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری فائق آید و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

اصول گرایان اما داستان متفاوت تری داشتند. آنها که خود را پیروز انتخابات و حوادث بعد از آنان می‌دانستند تصمیم گرفتند بعد از انتخابات دست به یک تصفیه سیاسی بزنند و نیروهایی را که در جریان حوادث سال 88، موضعی هماهنگ با آنها اتخاذ نکرده بودند را از جریان سیاسی خود کنار بگذارند. «ساکتین فتنه» مهم ترین لقبی بود که جریان تندرواصول گرایی به این افراد داد. آنها معتقد بودند که این سکوت برخلاف روش اصول گرایی بوده است و کمک بسیاری بر شعله ور شدن حوادث بعد از انتخابات کردند.

همین روش سیاسی باعث شد تا به اصطلاح ساکتین فتنه کم کم از جریان اصول گرایی جدا شوند و به جریان مقابل نزدیک شدند. ناطق نوری نمونه بارز این افراد است. کسی که هم در جریان مناطره محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی مورد هجمه شدید رئیس جمهور سابق ایران قرار گرفت و هم بعد از انتخابات مورد حمایت جریان اصول گرایی قرار نگرفت. همین بی توجهی او را به جریان مقابل نزدیک کرد تا او در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 به جای اینکه حامی قالیباف، حداد یا ولایتی باشد، حامی تمام قد حسن روحانی شد.

حالا همین دو گسست باعث شده است تا این دو جریان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با یک علامت سوال بزرگ روبرو شوند. آنها برای اینکه بتوانند کرسی‌های بیشتری در پارلمان دهم کسب کنند به فکر جمع آوری تمام نیرّوهای موجود خود هستند. اصلاح طلبان به دلیل حوادث بعد از انتخابات 88 با بحران نیروهای سفید روبرو هستند. نیروهایی که بتوانند از سد شورای نگهبان عبور کنند. به همین دلیل اصلاح طلبان به دنبال استفاده از استراتژی «نیروهای قرضی» هستند. آنها به خوبی از شکاف ایجاد شده میان نیروهای اصول گرا استفاده کرده‌اند و می‌خواهند با استفاده از نیروهایی که تلفیقی از اصلاح طلبان و اصول گرای معتدل باشند، کرسی‌های مجلس دهم را فتح کنند.

ناطق نوری و علی لاریجانی مهم ترین اهداف اصلاح طلبان برای آینده سیاسی خود هستند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که به واسطه حسن روحانی و جریان اعتدال این دو سیاستمدار بزرگ جریان راست را بیش از پیش به خود نزدیک کنند. اصلاح طلبان با این روش هم به دنبال کسب مقبولیت مردمی هستند و هم مشروعیت حاکمیتی.

موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد حضور ناطق در جریان اصول گرایی می‌گوید:« آقاي ناطق نوري يك عنصر اصولگراست و ما ايشان را به عنوان يك اصولگراي واقعي و اصيل مي‌شناسيم. دغدغه‌هاي امروز آقاي ناطق نوري براي حفظ پيشرفت نظام است و اصلاح‌طلبان هم همين دغدغه‌ها را دارند. ما بايد با اين نوع از اصولگرايان بنشينيم و روي روش‌ها براي رسيدن به راه‌حل‌هايي جهت رفع اين دغدغه‌ها تشريك مساعي كنيم. اگر آقاي به نظر من يكي از كارهاي اساسي كه اصلاح‌طلبان بايد انجام دهند تقويت اين دسته از اصولگرايان است. اصلاح‌طلبان هميشه از تعامل و گفت‌وگو با اصولگراياني نظير آقاي ناطق نوري و دستيابي به راه‌حل‌هاي مشترك براي اعتلاي نظام استقبال مي‌كنند.»

اصول گرایان اما سخت به دنبال بازگرداندن تمام نیروهای دور افتاده از خود هستند. آنها می‌خواهند با گردآوری یک لیست پرقدرت وارد کارزار انتخابات شوند. تنها مشکل اصول گرایان در این میان جریانی هستند که به هیچ عنوان حضور ناطق و لاریجانی و امثال این افراد را برنمی‌تابند.

بیزن نوباوه از اعضای جبهه پایداری در مورد ناطق نوری می‌گوید:« چه کسی ناطق را اصولگرا می‌داند، اصلا عضو چه جریانی است؟» همین نگاه تندروانه باعث می‌شود که اصول گرایان با خطر عدم وحدت سیاسی روبرو شوند.

آنطور که از شواهد پیداست اصلاح طلبان بهترین استفاده را از گسست ایجاد شده میان جریان اصول گرایی کردند و می‌خواهند از همین راه کرسی‌های مجلس دهم را هم فتح کنند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

140امروزmod_vvisit_counter
679دیروزmod_vvisit_counter
140این هفتهmod_vvisit_counter
6668هفته گذشتهmod_vvisit_counter
26809این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19356854کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 9 مهمان حاضر
IP شما: 3.129.13.201
Mozilla 5.0, 
امروز: 01 اردیبهشت 1403