Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
انتخابات مجلس دهم: گزینه های اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
جمعه, 12 تیر 1394 ساعت 01:18 بازدیدها:3138 مرتبه

گزینه های اصلاح طلبان برای ریاست پارلمان دهم/ دو استراتژی چپ‌ها برای فتح صندلی 12 ساله راست‌ها. 
اصلاح طلب بودن رئیس مجلس در صورتی اتفاق می‌افتد که اکثریت مجلس در اختیار آنها باشد. اصلاح طلبان برای ریاست مجلس گزینه‌هایی محدودی دارند و قطعا باید رئیس را از میان یکی از آنها انتخاب کنند.


 اصلاح طلبان عزم خود را برای رسیدن به مجلس دهم جزم کرده‌اند و تلاش می‌کنند بعد از دوری 12 ساله برکرسی سبز پارلمان دهم تکیه بزنند. آنها برای ورود به دلیل محدودیت‌هایی که حوادث سال 88 با محدودیت‌هایی روبرو هستند، نمی‌توانند از تمام نیروهای خود استفاده کنند. نیروهایی که اتفاقا از سرشناس‌ترین چهره‌های جریان چپ ایران هستند. شورای نگهبان خط قرمز خود در انتخابات مجلس را حوادث سال 88 عنوان کرده است و اصلاح طلبان بر همین اساس می‌خواهند با نیروهای سفید خود وارد کارزار شوند.

بسیاری معتقد هستند که اصلاح طلبان به دلیل همین مسئله نمی‌توانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند این درحالی است که خود اصلاحاتی‌ها، بر این باور هستند که می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. چپ‌ها با این تصور به دنبال انتخاب فردی هستند که بتوانند او را به کرسی ریاست مجلس برسانند. آنها برای این معنا دو راهبرد را پیش روی خود قرار داده‌اند. آنها در ابتدا به یک رئیس اصلاح طلب فکر می‌کنند. به کسی که از ابتدا اصلاح طلب بوده و مانده است و جامعه او را به عنوان یک اصلاح طلب می‌شناسد. اصلاح طلب بودن رئیس مجلس در صورتی اتفاق می‌افتد که اکثریت مجلس در اختیار آنها باشد. اصلاح طلبان برای ریاست مجلس گزینه‌هایی محدودی دارند و قطعا باید رئیس را از میان یکی از آنها انتخاب کنند.

اصلی ترین و جدی ترین گزینه جریان چپ ایران برای ریاست مجلس دهم، محمدرضا عارف است. کسی که بعد از کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خود را آماده حضور در انتخابات مجلس کرد. او به دلیل انصراف به نفع روحانی از جریان مطبوع خود این انتظار را دارد که ردای ریاست مجلس را در صورت پیروزی بر دوش او بیندازند.

عارف رایزنی‌های سیاسی خود را برای این کار آغاز کرده است و تلاش می‌کند با جلب نظر بزرگان اصلاحات به ویژه رئیس دولت اصلاحات، به این خواسته خود جامه عمل بپوشاند.

سید هادی خامنه‌ای دیگر گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم است. روحانی سرشناس جریان چپ ایران که سابقه حضور در چهار دوره مجلس ایران را دارد، گزینه مطلوب بسیاری از اصلاح طلبان برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس است. آنها اعتقاد دارند که خامنه‌ای به دلیل تجربه سیاسی که دارد می‌تواند هادی خوبی برای اصلاح طلبان در پارلمان باشد. هادی خامنه‌ای حتی از گزینه‌های جدی ریاست مجلس ششم بود که بعد از رایزنی‌های درون گروهی، ریاست آن مجلس به روحانی دیگر یعنی مهدی کروبی رسید.

هادی خامنه‌ای به دلیل مواضع سیاسی و حمایت از رهبران در حصر اصلاح طلبان و مسائل بوجود آمده در مجلس ششم، با احتمال رد صلاحیت روبرو است و همین می‌تواند سد بزرگی برای حضور او در انتخابات مجلس دهم باشد. با تمام این تفاسیر در صورت حضور سید هادی خامنه‌ای در انتخابات مجلس، او شانس زیادی برای رسیدن به کرسی ریاست پارلمان دهم دارد.

موسوی لاری و عبدالله نوری دو گزینه دیگر اصلاح طلبان برای این پست هستند. فعالیت‌های موسوی لاری برای پهن کردن چتر وحدت اصلاح طلبان باعث شده است تا بسیاری شانس او را برای حضور در انتخابات مجلس و احتمالا در راس قوه مجریه بالا بدانند. موسوی لاری در دولت اصلاحات وزیر کشور بود و طی این سال‌ها نیز تلاش بسیاری برای حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور داشته است. دیدار با مقام معظم رهبری همراه با مجید انصاری و اسحاق جهانگیری قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست.

عبدالله نوری همیشه از گزینه‌های مطرح جریان چپ ایران برای ریاست بر قوه مقننه بوده است. قطعا حضور عبدالله نوری در انتخابات مجلس و رد شدن او از فیلتر شورای نگهبان می‌تواند او ر ا تبدیل به جدی ترین گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس کند. بسیاری از اصلاح طلبان او را اجرایی ترین و کاریزما ترین مدیر جریان خود می‌دانند و اعتقاد دارند در شرایط فعلی او تنها کسی است که می‌تواند پنجه در پنجه دلواپسان و جریان تندرو بیندازد.

استراتژی دوم اصلاح طلبان حمایت از رئیس مجلسی خارج از دایره اصلاح طلبی است. برخی از جریان اصلاح طلب به ویژه نزدیکان هاشمی رفسنجانی بر این باور هستند که الان جریان اصلاحات دارای گزینه مناسبی برای رهبری اصلاحات در مجلس نیست و بهتر است برای این کار از اصول گرایان اعتدالی استفاده کنیم. آنها بر این باور هستند که علی لاریجانی می‌تواند همان نقشی را که روحانی در قوه مجریه برای آنها بازی کرده است، در قوه مقننه بازی کند.

بسیاری از آنها از جمله علیخانی و مرعشی در گفت‌وگوهای خود اعلام کرده‌‍اند که لاریجانی را به عارف برای ریاست مجلس ترجیح می‌دهند. لاریجانی در صورت کسب اکثریت مجلس توسط اصول گرایان می‌تواند به رای اصلاح طلبان مجلس دهم برای رسیدن به ریاست پارلمان دل خوش کند و از امروز خود را رئیس مجلس بعدی ایران بداند.

ناطق نوری دیگر چهره‌ای است که اصلاح طلبان به آن چشم دوخته‌اند. حضور ناطق می‌تواند او را به اولین گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس تبدیل کند، اما او بارها اعلام کرده است علاقه‌ای به این حضور ندارد اما اصلاح طلبان هنوز چشم امید به حضور او دارند.

اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌های انتخابات مجلس، مسیر اصلاح طلبان را انتخابات پارلمان دهم مشخص می‌کند و تا آن زمان باید صبر کرد و دید اصلاح طلبان با چه راهبردی وارد کارزار انتخابات می‌شوند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

581امروزmod_vvisit_counter
431دیروزmod_vvisit_counter
5024این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
34234این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19364279کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 11 مهمان, 1 ربوت حاضر
IP شما: 18.117.81.240
Mozilla 5.0, 
امروز: 05 اردیبهشت 1403