Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
مروری بر فعالیت های انتخاباتی حزبی دو هفته اخیر. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه, 27 مرداد 1394 ساعت 19:42 بازدیدها:2783 مرتبه

حمایت از سرلیستی عارف در هفته سخت ندای ایرانیان؛ 
مروری بر فعالیت های انتخاباتی حزبی دو هفته اخیر
احزاب و تشکل های سیاسی کشور در دو هفته گذشته بر فعالیت های خود افزودند تا در فرآیند انتخابات مجلس دهم نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.
اصولگرایان، مستقلین و اصلاح طلبان در روزهای گذشته با برگزاری نشست ها و مصاحبه های مختلف حضور جدی تر در فرآیند انتخابات مجلس دهم آغاز کرده اند تا موفق شوند بیشترین کرسی را در بهارستان بدست آوردند.


خانه احزاب ایران نیز به عنوان نماد توسعه سیاسی و محل تضارب آرا بعد از چند سال تعطیلی توانست با انتخاب اعضای شورای مرکزی رسما کار خود را آغاز کند.
سه جریان اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین نامزدهای اصلی خود را در رای گیری های درون فراکسیون در مجمع عمومی خانه احزاب شناختند و فصل جدیدی در عرصه تحزب گرایی در کشور رقم خورد.
در مجمع عمومی خانه احزاب، حسن غفوری فرد با 68 رای از مجموع 101 رای اخذ شده به عنوان نفر اول اصولگرایان، مصطفی کواکبیان با 66 رای نفر اول اصلاح طلبان و قدرت علی حشمتیان با 74 رای نفر اول مستقلین انتخاب شدند.
احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران معتقد است: با انتخاب اعضای شورای مرکزی، خانه احزاب اکنون به خانه احزاب تبدیل شده و انتظار می رود بعد از یک دوره رکود طولانی، احزاب در دوره جدید ماموریت های اصلی خود را دنبال کنند.
ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران اسلامی نیز تاکید دارد: خانه احزاب یک نهاد صنفی است و وظیفه دارد به امور صنفی، مشکلات احزاب و رتق و فتق امور احزاب و عضو خانه رسیدگی کند. خانه احزاب فعالیت سیاسی ندارد اما وقتی شکل بگیرد به نهادینه شدن احزاب در کشور کمک می کند.
خانه احزاب امروز شاهد انتخابات هیات رییسه جدید این نهاد صنفی است و در واقع با انتخاب هیات رییسه جدید شاهد تحقق یکی دیگر از وعده های رییس جمهوری خواهیم بود تا با آغاز به کار این تشکل سیاسی نشاط و توسعه با نگاه تازه ای در کشور دنبال شود.
در ادامه به بعضی از مصاحبه ها و برنامه های احزاب در دو هفته گذشته اشاره می کنیم.
در هفته گذشته محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در نشست رسانه و تحزب که به همت سازمان جوانان حزب اسلامی کار و به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد به تببین جایگاه رسانه ها، تحزب در ایران و داشتن چگونگی نظام فعالیت های سیاسی پرداخت و اظهار داشت: فضای بعد از سال 92 برای عرصه اطلاع رسانی بهتر شده ولی باید به سمت ایده آل در این جهت قدم برداریم.
وی در این نشست گفت: هیچ کس نباید از تعطیلی رسانه ها خوشحال باشد؛ مطبوعاتی ها نباید از بیکار شدن همکاران خود خرسند شوند و این را باید رسانه ها با هر گرایش سیاسی در کار حرفه ای خود لحاظ کنند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که نظام حزبی در شرایط مطلوبی به سر نمی برد، افزود: فعالیت احزاب به هیچ عنوان مطلوب نیست و اگر بخواهیم یک آسیب شناسی انجام دهیم باید به سمت قانون نظام جامع فعالیت سیاسی در کشور حرکت کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از ازدیاد احزاب ناکارآمد در ایران خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری 250 حزب با پروانه وجود ندارد و این ضعف بزرگ برای ما است.
حق شناس با بیان این که امروز برخی رؤسای جمهوری بلافاصله پس از پیروزی اعلام می کنند که به هیچ حزب و جناحی تعلق ندارند و مدیون آنها نیستند، گفت: کجای این اظهارات باید دارای افتخار شود؛ نظام حزبی و روی کار آمدن نمایندگان یا روسای جمهوری از احزاب تاثیر مناسبی را برای مردم و پیگیری مطالباتشان خواهند داشت.

** دعوت رهامی از اصلاح طلبان برای وحدت و همدلی و تحمل برخی فشار ها
در هفته گذشته حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی و حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همایش اصلاح طلبان کرمانشاه و اسلام آباد غرب شرکت کردند.
رهامی در سخنرانی خود در همایش وحدت و همدلی اصلاح طلبان در کرمانشاه به صبر و حوصله و منش و پیامبر اسلام(ص) اشاره واصلاح طلبان را به وحدت و همدلی و تحمل برخی فشار ها دعوت کرد.
رییس کمیته انتخابات اصلاح طلبان کشور با انتقاد از اختلاس و فریبکاری های دولت قبل افزود: بیش از ١٨٠ هزار میلیارد تومان در دولت قبل ناپدیده شده است.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های کشور، گفت: نامزدهای ما در انتخابات 92 آقای خاتمی بود اما چون شرایط حضور وی مهیا نشد، با بررسی شرایط در جلسات مختلف، به این نتیجه رسیدیم از دکتر روحانی حمایت کنیم و همین حمایت موجب پیروزی در انتخابات شد.
سید هادی خامنه ای نیز در سخنرانی خود درکرمانشاه اهداف اصلاح طلبان را احیای ارزش های انقلاب عنوان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر انقلاب اسلامی به دلیل گذشت زمان و حضور فرصت طلبان دچار فرسودگی شده است و رسالت اصلاح طلبان این است که اجازه ندهند این ارزش ها زود به فراموشی سپرده شوند.
سید هادی خامنه ای به علت کسالت نتوانست در شهرستان اسلام آباد غرب سخنرانی کند که برخی سایت های خبری از لغو سخنرانی وی خبر دادند که حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در گفت گو با ایرنا با رد برخی شایعات مبنی بر لغو سخنرانی یکی از اصلاح طلبان در گیلان غرب گفت: هیچ سخنرانی در این شهر لغو نشده است و آخرین سخنرانی که در گیلان غرب برگزار شد متعلق به حجت الاسلام محسن رهامی بود.
وی افزود: محلی که برای سخنرانی رهامی در نظر گرفته شده بود دولتی بود که به همین دلیل، با دستور فرماندار این استان برای جلوگیری از ایجاد شبهه در اعلام بی طرفی، تغییر داده شد. این سخنرانی بدون هیچ مشکل و حاشیه ای انجام شد.

** حضور عارف در استان فارس، دیدار موسوی لاری با اصلاح طلبان فارس
همچنین در هفته گذشته محمدرضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه سفرهای خود به استان فارس رفت و دو سخنرانی در جمع خبرنگاران و فعالان اصلاح طلب این استان داشت.
عارف در جمع خبرنگاران با انتقاد از طرح شایعه رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان گفت که جریان اصلاحات آمادگی حذف غیرقانونی حتی یک نفر را هم ندارد و در جمع فعالان سیاسی استان فارس نیز گفت که باید در انتخابات پیروز شویم و برای این پیروزی چاره ای جز اجماع نداریم.
این فعال اصلاح طلب که این روزها با چهره های موثر سیاسی در حال رایزنی است و از سوی دیگر برای فعالان استانی سخنرانی می کند تا شاید بتواند هماهنگی و انسجام اصلاح طلبان را حفظ کند.
در هفته گذشته همچنین فعالان استان فارس به دیدار عبدالواحد موسوی لاری رییس شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان و وزیر کشور دولت اصلاحات رفتند.
وی در این دیدار بر لزوم انسجام اصلاح طلبان تاکید کرد و گفت: اصولگرایان تلاش می کنند بگویند هشت سال دولت قبل ربطی به ما ندارد، این در حالی است که آن زمان از همه ظرفیت های دینی، مرجعیت و حتی دعای امام زمان(عج) برای حمایت از دولت استفاده کردند.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: عده ای با مجموعه رسانه ای تلاش می کنند اصلاحات هراسی به راه بیندازند و چهره ای از اصلاحات بسازند که اگر بیاید چه می شود در صورتی که اصلاحات هیچ زمانی متحدتر از امروز نبوده است و آنچه امروز می بینید و سخنانی که گفته می شود بازگشایی عقده هایی است که به دلایل شخصی و سیاسی به وقوع می پیوندد.

** عارف سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس
محمدرضا عارف میهمان حزب مردم سالاری بود. فردای بعد از این میهمانی مصطفی کواکبیان، دبیرکل این حزب از سر لیستی عارف در انتخابات مجلس اعلام حمایت کرد و گفت: این موضوع به خود وی بستگی دارد و اگر واقعا بخواهد در این انتخابات حضور داشته باشد باید از این موضوع استقبال کرد.
کواکبیان همچنین درباره پیشنهاد غلامحسین کرباسچی برای معرفی ناطق نوری به عنوان سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم هم گفت: بعید می دانم آقای ناطق نوری بخواهد سرلیست اصلاح طلبان باشد ضمن این که وی خودش هم این را قبول نکرده است و من فکر می کنم که نظر آقای کرباسچی این بود که ناطق نوری حلقه وصل خوبی است در صورتی که خود وی این را بپذیرد.

** هفته ای که برای ندای ایرانیان سخت گذشت
هفته گذشته را حزب ندا تحت تاثیر مصاحبه سید صادق خرازی رییس شورای مرکزی خود سپری کرد.
مصاحبه ای که اگرچه به دو هفته قبل با هفته نامه مثلث برمی گشت اما بازنشر هماهنگ آن توسط رسانه های اصولگرا در هفته گذشته منجر به بروز واکنش های تندی از سوی برخی اصلاح طلبان شد.
عده ای از جوانان اصلاح طلب با راه اندازی کمپینی در فضای مجازی از او خواسته اند تا لیست افرادی که خائنانه به دشمن گرا می دادند را منتشر کند. این کمپین البته هنوز با هیچ واکنشی از سوی خرازی مواجه نشده است.
همچنین برخی حامیان این حزب با حضور جدی در فضای مجازی نسبت به بازنشر سخنان خرازی واکنش نشان داده و انتقاد از اظهارات وی را به برگزاری موفق نشست رسانه ای خرازی با حضور اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی درخصوص برجام ربط داده اند.

** همایش کارگزاران با عنوان راهبرد مذاکره ملی
حزب کارگزاران سازندگی نیز دو هفته گذشته همایشی با عنوان راهبرد مذاکره ملی به بهانه بیستمین سالگرد تاسیس این حزب برگزار کرد، البته در همان روز یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی این حزب موفق شد به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در این نهاد غیر دولتی راه پیدا کند.
در همایش سراسری کارگزاران سرشاخه های اصلی سراسر کشور این حزب حضور داشتند. چهره شاخص این همایش هم اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و عضو شورای مرکزی این حزب در کنار فائزه هاشمی رفسنجانی عضو هیات موسس و تنی چند از کارشناسان اقتصادی و سیاسی بود که با حضور وی این همایش رنگ و بوی رسمی تری داشت.
٢٠ سال قبل بود که اسحاق جهانگیری، محمد علی نجفی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محمد، فائزه و محسن هاشمی به همراه چند کارگزار دیگر دولت هاشمی رفسنجانی تصمیم به راه اندازی حزب گرفتند؛ حزبی به نام کارگزاران سازندگی، هواخواه توسعه و پر از چهره های تکنوکراتی که می گویند لیبرال دموکرات مسلمان هستند.
در این همایش غلامحسین کرباسچی باز هم از مذاکره ملی سخن گفت و معتقد است که مذاکره ای که می تواند پرونده های پیچیده ای مانند حصر و برخی محکومیت های قضایی را هم حل کند.
همچنین درباره دوران درخشان بعد از امام (ره) و تحزب گرایی و بحث انتخابات در کشور نیز صحبت کرد و در ادامه خیلی مختصر به تبیین برنامه های حزب مطبوعش اشاره کرد.
در این همایش فائزه هاشمی رفسنجانی نیز باز به حضور حداکثری زنان اشاره کرد و گفت: در انتخابات باید شاهد حضور بیشتر زنان باشیم آقای هاشمی بارها تاکید کردند که زنان منتظر رای گرفتن از مردان نباشند، اگر خودشان به خودشان رای دهند حتما کرسی های مجلس را به دست می آورند. من می گویم ثبت نام حداکثری در انتخابات باید شکل بگیرد کسانی هم فکر می کنند ردصلاحیت می شوند یا کسانی که فکر می کنند توانایی حضور در مجلس را دارند باید در انتخابات شرکت کنند فرقی هم ندارد که از زنان باشند یا از مردان و همچنین گفت باید حضور حداکثری در انتخابات باشد که اگر عده ای رد صلاحیت شدند عده ای دیگر بمانند.

**تشکیل هیات ایثارگران
در هفته گذشته مدیرعامل بنیاد باران از تشکیل هیات ایثارگران خبر داد و در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) نخستین جلسه مذهبی این هیات در حسینیه جماران با حضور چهره های سیاسی و فعالان اصلاح طلب از رییس دولت اصلاحات و تعدادی از وزرای سابق و حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، سیدمحمدرضا خاتمی، سیدعلی خمینی، جواد اطاعت، فیض الله عرب سرخی و الیاس حضرتی برگزار شد.
حجت الاسلام پروازی از اعضای شورای مرکزی هیات ایثارگران انقلاب اسلامی در این جلسه مذهبی اعلام کرد که هیات ایثارگران انقلاب اسلامی به توسعه خود می اندیشد و از این رو بنا دارد خود را در دیگر استان ها و شهرستان های کشور نیز معرفی کند.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان حدیثی از امام صادق(ع) درمورد امانت گفت: امانت هر حقی از دیگران است که اختیار ما است و من و شما حق نداریم بدون اجازه در حق آنها تصرف کنیم. امانت اصل حکومت است و گروهی نمی تواند آن را گرفته و رها نکند و بگوید هرچه ما می گوییم باید عملی شود.

** آیا کارگزاران حزب اسلامی یا حزب لیبرال دموکرات است
شنبه هفته گذشته روز خبرنگار هم بود و این بهانه ای شد که حزب موتلفه اسلامی برنامه بزرگداشت روزخبرنگار برگزار کند و در کنار آن نیز به پرسش های خبرنگاران درمورد اهداف اصولگرایان و این حزب پاسخ دهد.
در مراسم روز خبرنگار که موتلفه ای ها میزبان خبرنگاران بودند، محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه به برگزاری همایش حزب کارگزاران اشاره کرد و از کارگزارانی ها خواست تا مشخص کنند که این حزب آیا حزب اسلامی است یا یک حزب لیبرال دموکرات. چرا که چندی پیش جناب آقای محمد هاشمی از حزب کارگزاران کناره گیری کرد و علت آن هم این بود که گفت: «لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست».
حبیبی افزود: خوب بود در همایش کارگزاران به این شبهه ای که آقای محمد هاشمی مطرح کردند پاسخ قانع کننده داده می شد.
در ادامه اسدالله بادامچیان رییس ستاد انتخابات حزب موتلفه اسلامی در این مراسم با اشاره به ایجاد شورای هماهنگی فراگیر اصولگرایان گفت: در حزب موتلفه اسلامی درصدد همگرایی و همراهی با همه اصولگرایان و ارزش گرایان هستیم و امیدواریم بتوانیم شورای هماهنگی فراگیر اصولگرایان را تشکیل دهیم و در آن با همه چهره ها و شخصیت های اصولگرا به فعالیت بپردازیم.
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز در این مورد گفت: نگاه ما به تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت روحانیت است و ما معتقدیم در شورای هماهنگی اصولگرایان همه طیف های اصولگرایی از جمله سه تشکل یاد شده باید حضور داشته باشند به این جهت که در انتخابات مجلس شورای اسلامی اصولگرایان با صدا و فهرست واحد ورود پیدا کنند.
همچنین کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از موافقت جبهه پایداری، حزب موتلفه و جمعیت ایثارگران با پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان خبر داد.
وی درباره جلسه هیات رییسه این تشکل گفت: مقرر شد محمد رضا باهنر به عنوان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، وحدت و همگرایی اصولگرایان را با محوریت علما و روحانیت دنبال کند.
همچنین دبیرکل حزب موتلفه از تفاوت مواضع لاریجانی با جبهه پایداری سخن گفت.
وی ادامه داد: همان طور که با جبهه پایداری ملاقات می کنیم، چند هفته پیش نیز دو ساعت با آقای لاریجانی جلسه داشتیم. اگر کسی تصور کند که در ملاقات با جریانی، متمایل به آن سلیقه می شویم، توهین به موتلفه است.
وی خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی را ما در مجموع اصولگرا می دانیم اما جبهه پایداری را هم اصولگرا می دانیم. کلا هر کسی کف اصولگرایی را داشته باشد، اصولگرا می دانیم. ما برای مجلس هیچ راه دومی به جز ائتلاف قبول نداریم.
در ادامه حبیبی درباره فعال شدن آقای ناطق نوری در انتخابات و مایل بودن اصولگرایان برای همکای وی با آنها و همچنین به عنوان سرلیستی اصولگرایان، گفت: من جزو کسانی هستم که اصولا آقای ناطق نوری را اصولگرا می دانم. استناد من در این حرف به مطلبی است که دو تا سه سال پیش خودش بیان کرده بود.
دبیرکل حزب موتلفه یادآور شد: او گفت که اگر من را قطعه قطعه کنند اصولگرا هستم. اگر او این حرف را می گوید دیگر حجت تمام است. تعابیر گوناگون از مشی سیاسی ناطق نوری را درست نمی دانم و در مورد سرلیستی فعلا زود که که در مورد آن صحبت شود.

** هیچ حزبی به نام قالیباف در وزارت کشور به ثبت نرسیده است
همچنین هفته گذشته خبر از تاسیس حزب جدیدی توسط مردان سیاسی محمدباقر قالیباف به اذن و اراده او شنیده شد که گفته می شود تا پیش از انتخابات مجلس دهم حزب وی راه اندازی خواهد شد و این خبری بود که حسن بیادی عضو سابق شورای شهرتهران و از چهره های نزدیک به قالیباف شهردار پایتخت به روزنامه اعتماد گفت. هر چند پیش از بیادی اخباری درباره تحرکات اطرافیان قالیباف گفته و شنیده می شد.
ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران اسلامی معتقد است که قالیباف از کرسی های مجلس دهم سهم می خواهد.
اما امیری قائم مقام وزیر کشور این مطلب را شایعه عنوان کرد و گفت: هیچ حزبی به نام قالیباف در وزارت کشور به ثبت نرسیده است.

** هیچ دغدغه ای در همگرایی بین اصولگرایان وجود ندارد
در هفته گذشته حجت الاسلام سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز نیز از بسته شدن لیست نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این تشکل سیاسی خبر داد و گفت: در استان ها هم نامزدها تا حدودی مشخص شده است.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره انتخابات مجلس دهم تصریح کرد که به دنبال سازوکارهای لازم برای ساماندهی هستیم و هیچ دغدغه ای در همگرایی بین اصولگرایان وجود ندارد. در سازوکار انتخابات باید ببینیم که اینها چقدر باهم خواهند بود و اگر حرف وحدیثی باشد در تعیین مصداق خواهد بود.
مرور فعالیت ها، مصاحبه ها و نشست های احزاب و تشکل های سیاسی سمت و سویی را نشان می دهد که همه این گروه ها و فعالان سیاسی به دنبال بدست آوردن حداکثر کرسی های بهارستان هستند و در این راه هر یک به دنبال سرلیست کردن و حمایت از افرادی سرشناس تر و تاثیرگذار در سیاست هستند تا بتواند نبض مجلس آینده را در دست بگیرند.

 

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

398امروزmod_vvisit_counter
958دیروزmod_vvisit_counter
5799این هفتهmod_vvisit_counter
8932هفته گذشتهmod_vvisit_counter
35009این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19365054کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 17 مهمان حاضر
IP شما: 13.58.247.31
Mozilla 5.0, 
امروز: 06 اردیبهشت 1403