Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
هادی خامنه ای: در احراز صلاحیت ، ممیزی فراقانونی لحاظ می شود. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه, 24 شهریور 1394 ساعت 19:09 بازدیدها:2739 مرتبه

شورای نگهبان اجرای سلیقه‌ای و تفسیری از قانون نداشته باشند. 
هادی خامنه‌ای: در احراز صلاحیت، ممیزی فراقانونی لحاظ می‌شود/می‌خواهند از چند فرسخی خبرگان رد نشویم
تفسیری که ما از حق الناس می کنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا می کند حضور و حق داشته باشند. از همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نام نویسی می کند و تعداد قابل توجهی از مردم می خواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود به شرط آنکه صلاحیت های عمومی و شرایط عامه را داشته باشد بنابر تفسیر ما حق الناس است.



دبیرکل مجمع نیرهای خط امام اعلام کرد که تاکنون برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان تصمیم نگرفته ام.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با اصحاب رسانه و دانشجویان علوم سیاسی در پاسخ به این پرسش که برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات چیست؟، گفت: فکر نمی کنم جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس آتی دچار اختلاف و چند دستگی شده باشد. جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همه استان ها برگزار می شود. حضور اصلاح طلبان در تمام انتخابات های پس از انقلاب را هم همین شورا مدیریت کرده است و اکنون هم ما مشغول برنامه ریزی و سیاست گذاری برای انتخابات مجلس دهم هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سرلیستی خود در انتخابات مجلس دهم و حضور در انتخابات خبرگان گفت: بنده اصلا کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیستم و تاکنون تصمیمی برای حضور در هر دو انتخابات نگرفته ام. البته من این موضوع را در هر مصاحبه و گفت و گویی یادآور شده ام. بنده در حال حاضر همین کارهای علمی که می کنم بطور کامل وقت مرا می گیرد. دلیل عدم حضور من در انتخابات هم به خاطر علاقه ای است که به کار در پژوهشکده تاریخ اسلام دارم، این کار پژوهشی واقعا دغدغه ذهنی من است و ترجیح می دهم وقت خودم را صرف این کار کنم. من همچنان کار سیاسی می کنم و از سیاست کناره نگرفته ام، در شورای هماهنگی حضور دارم به همراه اعضای این شورا در خصوص مسائل روز سیاسی بحث و تحلیل ارائه می دهیم و مانند گذشته مشورت و تصمیم گیری خود را در خصوص مسائل مهمی چون انتخابات داریم اما کاندیدای انتخاباتی هیچ کدام از دو مجلس نیستم.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** تفسیری که ما از حق الناس می کنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا می کند حضور و حق داشته باشند. از همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نام نویسی می کند و تعداد قابل توجهی از مردم می خواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود به شرط آنکه صلاحیت های عمومی و شرایط عامه را داشته باشد بنابر تفسیر ما حق الناس است. باید در نظر داشت که منظور ما از شرایط عامه و صلاحیت های عمومی جدا از آن مسائلی است که دیگران در مورد اعتقاد و التزام کاندیدا ها به قانون اساسی، ولایت فقیه و..... تعبیر و تفسیر می کنند. به بیانی بهتر ما قضاوت در مورد کاندیدا ها را بر اساس تعبیر و تفسیر تنها چند فرد خاص نمی پذیریم، باید در نظر داشت که برخی از ممیزی ها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا می شوند.

** انتخاب نمایندگان مجلس را باید به آرای مردم و نظر آنها منوط کرد بی تردید کسانی که از سوی مردم انتخاب نمی شوند کنار گذاشته خواهند شد.

**اصلاح طلبان به این امر واقف هستند که ممکن است رده اول کاندیداهای اصلاح طلب که شامل اصلاح طلبان شناخته شده می باشند، رد صلاحیت شوند. بنابراین ما پیش بینی حضور کاندیداهای رده دوم و سوم را برای حضور در لیست اصلاح طلبان انجام داده ایم و هم اکنون هم مشغول فراهم آوردن مقدمات کار هستیم. بر اساس اخبار، شواهد و تهدیدها پیش بینی می شود ممیزی شدیدتری برای تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب وجود داشته باشد. به هر حال اصلاح طلبان بر اساس وظیفه شرعی و ملی خود در انتخابات اسفندماه به صورت گسترده شرکت خواهند کرد.

**ممکن است تلاش برای ثبت نام حداکثری فعالان سیاسی اصلاح طلب هم به عنوان یک راهکار مطرح باشد. اما دوستان ما در جریان اصلاحات تلاش می کنند تا با گفت‌وگو با چهره های شاخص و تاثیرگذار از میزان و حجم رد صلاحیت چهره های فعال و توانمند بکاهند. دوستان ما تلاش می کنند با روشنگری، اتمام حجت و توضیحات دلسوزانه به افراد تاثیرگذار سعی کنند جوی آرام در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ایجاد کنند.

**ایجاد فضای تند، افراطی و دامن زدن به اختلافات در جهت منافع ملی و نظام نخواهد بود. به عقیده ما رادیکال شدن فضا به نفع کسانی است که می خواهند تندروی را دنبال کنند و احیانا به ضرر انقلاب استفاده کنند. ما می خواهیم انتخابات اسفندماه با حضور حداکثری مردم و جریان های سیاسی در آرامش کامل برگزار شود و حق کسی ضایع نشود. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریان های سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقه ای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه می دانیم.

**امام (ره) در نامه ای خطاب به شورای نگهبان توصیه ای بدین مضمون داشتند که شما بهتر است دقت خود را در تشخیص مصلحت اصلی انقلاب داشته باشید. توصیه ما هم به بزرگواران حاضر در شورای نگهبان این است که مصلحت عالیه انقلاب را در نظر گرفته و بر اساس تفسیر شخصی خود افراد را رد صلاحیت نکنید. به خصوص آنکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای اگر با رضایت تمام اقشار جامعه در انتخابات اسفندماه همراه شود بسیار به نفع کشور و مصالح نظام خواهد بود. دوستان ما در جریان اصلاحات هم این قضیه را از طریق گفت و گو دنبال می کنند. به طور مثال اخیرا با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در قم و اعضای شورای نگهبان جلسات و دیدارهایی برقرار شده است با هدف اینکه بر میزان وفاق و وحدت ملی افزوده شود.

**علاوه بر گفت و گو با چهره های شاخص و تاثیرگذار در قم تلاش ما این است که همه اصلاح طلبان در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و کسی با انتخابات قهر نکند. چنانکه توصیه بزرگان هم به حضور حداکثری در انتخابات است و همیشه هم خواست بزرگان این بوده است که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم. حتی کسانی که در گذشته بر روی شرکت نکردن در انتخابات تاکید می ورزیدند امروز در مصاحبه ها و سخنرانی هایشان به حضور حداکثری در انتخابات اسفندماه اشاره دارند.

** اينکه حضور سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان چقدر بر نتایج انتخابات تاثیر داشته باشد من هنوز ارزیابی نکردم. اما به طور کل مسئله مجلس خبرگان مسئله حساسی محسوب می شود. بالطبع کسانی که در جایگاه ممیز نشسته اند از این مجلس در سخنرانی ها و اشارات خود به عنوان یک خط قرمز یاد می کنند. از زمانی که مطرح شد اصلاح طلبان و همفکرانشان در رده های گوناگون می خواهند در این انتخابات حضور داشته باشند طرف مقابل هم شروع به تهدید و خط و نشان کشیدن کرد. در گذشته شاید به طور نادرست مطرح می شد که اصلاح طلبان با ولایت فقیه زاویه دارند امروز اما عنوان جدیدتر و چماق جدیدتری برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان با نام فتنه گر و ساکت فتنه مطرح شده است که پوشش بیشتری می دهد. کافی است که آقایان با کسی خوب نباشند مسلما از این بهانه جدید استفاده می کنند که هیچ گاه قابل اثبات هم نیست و بر اساس سلیقه خود به افراد تهمت می زنند. برخی آقایان سعی می کنند با اشارات خود اینگونه نشان دهند که برخی جریان ها حق ندارد از چند فرسخی مجلس خبرگان هم عبور کنند تا چه رسد به اینکه در این انتخابات حضور داشته باشند.

**همگان به خوبی می دانند که مجتهدین شناخته شده ای در جریان اصلاحات وجود دارند که می توانند در انتخابات و گزینش های مدنظر آقایان شرکت کنند. طبعا اگر مجتهد باشند و صلاحیت های عمومی را داشته باشند منعی برای حضور آنها نیست. اما نسبت به حضور اصلاح طلبان در مجلس خبرگان حساسیت به وجود آورده اند. شورای هماهنگی هم ترجیح می دهد نسبت به انتخابات مجلس ورود کند و لیست مشترک ارائه دهد. مسئله خبرگان و ارائه لیست برای انتخابات آن در چارچوب برنامه های شورای هماهنگی فعلا به دلیل همان حساسیت ها در آینده روشن می‌شود.

** عقب نشینی و یا تلاش برای تعامل و گفت و گو اسم اش عدول از آرمان های اصلاح طلبی نیست. مرز عدول از اصول با عقب نشینی بسیار ظریف است. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریان های سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقه ای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه می دانیم. در جناح مقابل کسانی هستند که دوست دارند مقاومت های ما را به گونه ای پیش ببرند و معرفی کنند که مقابله با نظام نشان داده شود در حالی که آرمان اصلاح طلبی این گونه نبوده و نیست.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

336امروزmod_vvisit_counter
978دیروزmod_vvisit_counter
5479این هفتهmod_vvisit_counter
3063هفته گذشتهmod_vvisit_counter
25757این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19355802کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 8 مهمان حاضر
IP شما: 3.145.186.173
 , 
امروز: 30 فروردین 1403