Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
دیده بانی استراتژی این روزهای اصلاح طلبان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 29 فروردین 1392 ساعت 17:15 بازدیدها:2157 مرتبه

دیده بانی استـراتژی این روزهای اصـلاح طلبـان!

تهران- هر چند برآوردها از اردوگاه اصلاح طلبان نشان می دهد که حاضران در این اردوگاه گزینه ای جز محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را برای حضور در انتخابات ندارند اما نکته قابل تامل آن است که نباید اتخاذ چنین استراتژی را به کل این اردوگاه تعمیم داد چرا که هنوز اصلاح طلبان به طور کامل از آرایش سیاسی – انتخاباتی خود رونمایی نکرده اند!


به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، این مطلب بخشی از گزارش روز چهارشنبه «شبکه ایران» با عنوان «دیده بانی استـراتژی این روزهای اصـلاح طلبـان!» است.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

چهار سالی از آخرین حضور اصلاح طلبان و قرار گرفتن در معرض انتخاب ریاست جمهوری می گذرد، چهار سالی که به گفته خود اصلاح طلبان فاقد هرگونه موفقیتی برای این اردوگاه بوده است.

عباس عبدی از فعالان اصلاح طلبی در این خصوص می گوید: «رفتارهای سال 88 آنان جواب نداده و قابل درک نیست! آن ها یا باید فراتر از نظام بروند و اپوزیسیون کامل یا منفعل شوند که این یک انتخاب است.»

اما اصلاح طلبان هنوز گرفتار توهمات و تناقضات داخلی خود هستند؛

توهماتی چون داشتن پایگاه اجتماعی وسیع و قدرت مدنی.

 

عباس عبدی خاطرنشان می کند: «کلاً اکثر جناح های جامعه دچار توهم اند و این توهم از سال 88-87 شروع شد. نقدی که همیشه به اصلاح طلبان داشته ام این است که دوستان فشارشان را روی صندوق می گذارند. آن ها باید قدرتشان را تبدیل به رأی کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار رای اصلاح طلبان سال 88 خودش را نشان نداد، تاکید می کند: «نه! آن اتفاقات به زودی افول کرد. اگر قدرت داشت افول نمی کرد!»


**کاندیداتوری خاتمی منتفی است

اما عباس عبدی فعال سیاسی این اردوگاه با بیان اینکه اشتباه فاحش اصلاح طلبان است که فقط روی افراد زوم کنند، خاطرنشان می کند: «کاندیداتوری آقای خاتمی منتفی است. این هم یکی از خیالات برخی از دوستان است؛ اصلاح طلبان می خواهند در انتخابات بیایند.»

عبدی در همین رابطه نسخه ای شفابخش از دید خود را تجویز می کند، نسخه ای که البته نوشته نشده، پیچیده می شود! پیشنهاد من این بود که ترکیبی از آقایان خاتمی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی ها محور قرار گیرند؛ بعد یک کمیته 40-30 نفری را جمع کنند، بیانیه بدهند و خیلی روشن انتقادات و نظرات خود را درباره همه امور مطرح کنند.

این سه نفر ویژگی های مکملی دارند و ترکیب خوبی می شد اما آقای خاتمی پذیرفتند که این بار را به تنهایی بردارند!

وی با بیان این که آقای خاتمی نمی تواند به تنهایی محور اصلاحات باشد، تاکید می کند: خاتمی قادر به رهبری یک جریان سیاسی نیست و متاسفانه طبع اش هم سیاسی نیست!

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز معتقد است: خاتمی باید براساس واقعیت های اجتماعی تصمیم بگیرد نه درخواست های سیاسی!


**پرچمداران متعدد

اما دیگر مدعیان این عرصه هم، داعیه پرچمداری گفتمان اصلاحات را دارند؛ مصطفی کواکبیان که تنها با حمایت تشکل متبوعش یعنی مردمسالاری پا به عرصه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نهاده است، با تشریح چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات 92 می گوید: «یک گروه نمی خواهند شرکت کنند، دسته ای دیگر نمی خواهند کاندیدا داشته باشند و گروه سوم هم عقیده دارند باید حضور فعالانه داشته باشند.»

وی که از جمله اصلاح طلبانی است که به حضور فعالانه در عرصه انتخابات معتقد است، درخصوص اصلاح طلبان بدلی نیز تصریح می کند: جناح های اصولگرا و دولتی برای ایجاد اختلاف تا می توانستند بر شیپور اصلاح طلب بدلی دمیدند و متاسفانه برخی از مدعیان اصلاح طلبی نیز با جناح راست همکاری کردند.


**کنار می روم اگر...

محمد شریعتمداری از دیگر چهره های مطرح و رسمی عرصه کاندیداتوری اردوگاه اصلاح طلبان است.

وی که خود معتقد است باید او را اصلاح طلب دانست اما در عین حال با انحلال طلبان مرزبندی ویژه دارد.

شریعتمداری که Body Language را به عنوان آخرین کتابی که مطالعه کرده، نام می برد، همچنین می گوید: تقریباً اکثر چهره های اصلاح طلب نمایندگی بنده از سوی جناح اصلاح طلب را به صورت مبسوطی قبول داشته اند.

وی در ادامه تاکید می کند: البته این که این موضوع اثبات عملی پیدا کند تا من از اعتماد و اجماع جناح های سیاسی اصلاح طلب برخوردار باشم و همزمان بتوانم از همراهی معتدلین جناح اصولگرایان نیز برخوردار باشم و به نوعی این دو مجموعه را کنار یکدیگر حفظ کنم، کار سخت و دشواری است. البته ما تلاش خواهیم کرد این امر محقق شود.»

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در ادامه خاطرنشان می کند: «در صورتی که چهره های کاریزماتیک نظام! که آقایان هاشمی، ناطق نوری، خاتمی و سید حسن خمینی را از این دسته می شناسم، اگر در صحنه انتخابات حاضر شوند، من به نفع آنان کنار می روم، چرا که آنان چتر بزرگتری برای ایجاد یک قوه مجریه مقتدرتر دارند.»

**عافیت طلبی پاک کردن صورت مسأله است!

محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات نیز تصمیم خود را برای حضور گرفته و با راه اندازی ستادهایش نشان داده که عزمش جدی است و در همین راستا منشور انتخاباتی را با محوریت قرار دادن اخلاق انتخاباتی منتشر کرده است.

وی معتقد است که کنار کشیدن و عافیت طلبی، پاک کردن صورت مسأله است و راه حلی برای مشکلات کشور نیست. عارف تاکید می کند: «با وجود تمام بی مهری هایی که به اصلاح طلبان شده است! معتقدم هیچ راهی جز حضور قوی در انتخابات وجود ندارد.»

**دور باطل نامزدها!

هرچند نامزدهای مطرح در اردوگاه اصلاحات خود را محق برای حضور می دانند، اما محمدجواد حق شناس، نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان با سخنانش این دور را دور باطلی می داند و با ریختن آب پاکی روی دستان نامزدها به صراحت می گوید: «عارف، شریعتمداری و کواکبیان شانس زیادی ندارند!»

وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما نامزد حداکثری اصلاح طلبان چه کسی می تواند باشد، می گوید: «محمد خاتمی کسی است که امتحان خود را پس داده است.

او کسی است که در کسوت ریاست جمهوری حضور داشته و دارای موقعیتی است که در میان مردم نیاز به تبلیغ ندارد!»

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و از سران اردوگاه اصلاح طلبی در پاسخ به این سوال که استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات چیست، می گوید: «ان شاء الله بعداً اعلام می کنیم.»

اصلاح طلبان هنوز در حال دیده بانی هستند. شاید بتوان گفت این اصلی ترین استراتژی و هدف این روزهای اردوگاه نشینان اصلاحات است.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

1074امروزmod_vvisit_counter
2521دیروزmod_vvisit_counter
1074این هفتهmod_vvisit_counter
10701هفته گذشتهmod_vvisit_counter
41255این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19411374کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 20 مهمان حاضر
IP شما: 3.12.120.202
Mozilla 5.0, 
امروز: 23 اردیبهشت 1403