Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
سخنگوی شورای نگهبان : صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید احراز شود . مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 15 اردیبهشت 1392 ساعت 22:04 بازدیدها:2480 مرتبه

کدخدایی:
صلاحیت نامزدها باید احراز شود/شورای نگهبان ناظر استصوابی پاسداری از میثاق قانون اساسی است .
خبرگزاری تسنیم: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید، شورای نگهبان به منزله یک نهاد ناظر است که از ارزش‌ها و اعتقادات مردمی که در یک سرزمین گردهم آمدند و میثاق مشترکی به نام قانون اساسی و ساختارهای نظامی سیاسی دارند، پاسداری می‌کند.نسخه قابل چاپ به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه نظارت بر انتخابات در کشور بر عهده شورای نگهبان است، گفت: شرایط احراز صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی با ریاست جمهوری متفاوت بوده و همه این شرایط در قانون مشخص شده است.

 

وی درباره انتخابات مجلس ادامه داد: شورای نگهبان صلاحیت‌هایی را بررسی می‌کند که به تأیید صلاحیت افراد و یا رد صلاحیت اشخاصی منجر می‌شود.

کدخدایی تصریح کرد: گاهی افراد گمنام هستند و ما آنها را احراز نمی‌کنیم چون شرایطی را که قانون معین کرده احراز نکرده‌ایم و این افراد نیز در زمره رد صلاحیت‌‌شده‌ها هستند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: براساس ماده 56 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور مکلف شده است که پس از ثبت نام، اسامی و مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان ارسال کند.

کدخدایی اضافه کرد: در ماده 57 قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده که شورای نگهبان 5 روز فرصت دارد این مدارک را بررسی و صورت جلسه کرده و به وزارت کشور بفرستد. البته در تبصره آن 5 روز دیگر اضافه شده است.

وی در ادامه اظهارداشت: شورای نگهبان به منزله یک نهاد ناظر است که از ارزش‌ها و اعتقادات مردمی که در یک سرزمین گردهم آمدند و میثاق مشترکی به نام قانون اساسی و ساختارهای نظامی سیاسی دارند، پاسداری می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که اگر ساختارهای سیاسی حراست نشود، ممکن است انحراف پیش بیاید، تأکید کرد: در همه نظام‌های سیاسی از جمله نظام‌های سیاسی غرب و کشورهای اطراف ما، در ارتباط با ساختار سیاسی خودشان علاوه بر این که به یک مبانی اعتقاد داشته و بر اساس آن نظام مدیریتی خودشان را تعریف می‌کنند، یک نهاد نظارتی را نیز تعیین کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: در کشور ما براساس اصل 99 قانون اساسی وظیفه نظارت بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. بر اساس این اصل، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و همه‌پرسی‌ها برعهده شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اصل 118  قانون اساسی وظایف نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را صراحتاً بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. علاوه بر آن اصول دیگری مانند اصل 115 قانون اساسی شرایط داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری را به صراحت ذکر کرده است.

کدخدایی در مورد نظارت استصوابی گفت: نظارت شورای نگهبان در همه مراحل بصورت عام است و در انتخابات مجلس واژه استصوابی نیز به‌کار رفته است و در قانون به معنی نظارت جامع و موثر است.

وی در ادامه تأکید کرد: در ماده 58 قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است که پس از سپری شدن مدت زمان قانونی چنانچه مدارکی دال بر عدم صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به دست آید پس از بررسی توسط شورای نگهبان مراتب از سوی وزارت کشور به اطلاع عموم می رسد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: هرگاه در فاصله دو تا 5 روزی که در ماده 57 قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره آن آمده و نیز در مدت زمان تبلیغات، شورای نگهبان مدارکی به‌دست آورد و نظرش نسبت به فردی که واجد شرایط شناخته شده است و نام او به وزارت کشور اعلام شده تغییر کند، این نهاد در آن زمان نیز می‌تواند ورود کند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

2918امروزmod_vvisit_counter
17821دیروزmod_vvisit_counter
2918این هفتهmod_vvisit_counter
32069هفته گذشتهmod_vvisit_counter
32398این ماهmod_vvisit_counter
40074ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19402517کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 29 مهمان حاضر
IP شما: 3.145.108.9
Mozilla 5.0, 
امروز: 16 اردیبهشت 1403