نگرشی که در آن آزادی محدود شود محکوم به شکست است. چاپ
سه شنبه, 27 اسفند 1392 ساعت 17:06 بازدیدها:1284 مرتبه

سیدعلی خمینی: نگرشی که در آن آزادی محدود شود محکوم به شکست است.
کسی که ادعای مسلمانی دارد نباید اجازه دهد آبروی مومن ریخته شود / چقدر کشور باید تاوان مجادله‌های سیاسی را بپردازد؟ / قدرت‌طلبان، تملق‌گویان، فاسدان و عیب‌جویان نباید در مسند قدرت قرار گیرند
نوه امام خمینی با بیان اینکه "استقلال‌طلبی یکی از آرمان‌های اصلی امام و انقلاب است"، گفت: استقلال برای هر کشور و ملتی اهمیت بالایی دارد و هرجا استقلال پایمال شود، مردم نسبت به آن حساسیت نشان دادند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در دیدار با مدیران و کارکنان شرکت معدنی گل گهر سیرجان با اشاره به روحیه استقلال‌طلبی در بین مردم ایران، اظهار کرد: گواه این ادعا، انقلاب مردمی ایران به دلیل وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان است که در نهایت حس استقلال‌طلبی ملت با رهبری امام موجب سرنگونی آن شد.
فرزند یادگار امام با بیان اینکه "امام راحل همیشه به استقلال‌طلبی تاکید داشتند"، اظهار کرد: سیاست نظام مردمی ما حفظ استقلال و عدم دخالت بیگانگان در مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.
وی در تعریف استقلال، این مفهوم را به استقلال خام و پخته تقسیم کرد و افزود: در استقلال خام تعبیر این است که ما بدون کمک گرفتن از کشوری تنها بوسیله خودمان صددرصد نیازهایمان را برآورده کنیم و در این مسیر چشم روی پیشرفت‌های علمی سایر کشورها ببندیم و با این ذهنیت که یادگیری و بهره گرفتن از علوم سایر کشورها به معنای استقلال‌طلبی است از آنها کمک نگیریم.
سیدعلی خمینی استقلال پخته را بهره گرفتن از علوم نوین و تکنولوژی روز دنیا از سایر کشورها عنوان کرد و توضیح داد: در این نگاه، حفظ اسقلال کشور پایه اصلی شمرده می‌شود، اما بهره‌گیری از دستاوردهای سایر کشورها که به پیشرفت کشور و توسعه زیرساخت‌های صنعتی کمک می‌کند نیز مدنظر قرار گرفته است.
وی استقلال اقتصادی را به معنای تعامل نیازها دانست و گفت: در عصر کنونی نگاه به مساله اقتصاد، حرفه‌ای‌تر شده است. در دنیایی که همه کشورها به یکدیگر نیاز دارند، باید به دنبال این بود که کشور را در حوزه‌های مختلف توانمند سازیم، بطوریکه نیازهای کشورهای دیگر را نیز رفع کنیم و اگر بتوانیم بر اساس این اصل حرکت کنیم، قادر خواهیم بود به تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی که به کشور تحمیل می‌شود پاسخ دهیم.
نوه امام، پرداختن به علوم جدید از جمله نانوتکنولوژی و علوم هسته‌ای را برای توسعه کشور لازم دانست و افزود: اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی اصولی برای پیشرفت کشور انجام دهیم باید به علوم نوین نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که خوشبختانه در کشور ما این مساله به عنوان سیاست اصولی توسعه مدنظر قرار گرفته است.

وی در پایان سخنان خود، ضمن تشکر از زحمات کارکنان و مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، خطاب به آنها اظهار کرد: امیدوارم در آینده شاهد به ثمر نشستن زحمات شما عزیزان باشیم.

به گزارش آستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در ادامه برنامه‌های خود در استان کرمان، با دوستداران امام(ره) در مسجد شهرستان طغرالجرد استان کرمان دیدار و در جمع آنها سخنرانی کرد.

وی در این مراسم به شاکله نظام حکومتی که اسلام ترسیم کرده است، پرداخت و گفت: دو خصوصیت اصلی در این ساختار وجود دارد که مورد اهمیت قرار گرفته است. اولین آن مربوط به ساختار حکومت و دومی نیز افرادی هستند که در این شاکله به خدمت گرفته می‌شوند.

نوه امام در تشریح ویژگی‌های ساختار در حکومت اسلامی تصریح کرد: نه تنها در اسلام بلکه در سایر نظام‌های غیراسلامی نیز توجه به ساختار از ضروریات نظام حکومتی است. اینکه تشکیلات حکومت باید چگونه باشد، نظارت قوا بر قوا به چه صورت انجام گیرد، نظارت قوا بر مردم و مردم بر قوا بر اساس چه طرحی صورت گیرد، از مبانی اصولی تشکیل ساختار نظام‌هاست که به آن پرداخته و بر اساس فرهنگ و ظرفیت و دیگر شاخصه‌ها برای آن مدل‌های مختلفی ارائه شده است.

سیدعلی خمینی با بیان اینکه "در اسلام بیش از اینکه به تشکیلات توجه شود به اشخاصی که در این ساختار به کار گمارده می‌شوند، توجه شده است"، خاطرنشان کرد: از نگاه اسلام برخی اشخاص که دارای خصلت‌های منفی هستند، نباید در مسند قدرت قرار گیرند. قدرت‌طلبان، تملق‌گویان، فاسدان اقتصادی و عیب‌جویان از این دسته‌اند.

وی توضیح داد: قدرت‌طلبان و طمع‌ورزان اگر به منسبی در حکومت برسند، بیشتر از اینکه به دنبال اصلاح جامعه باشند به دنبال منافع شخصی، گروهی و حزبی خود خواهند بود. خصوصیت این افراد این است که وقتی مسئولیتی به آنها واگذار می‌شود، در زمان راحتی با شما خواهند بود و همین که سختی و یا مشکلی پیش آید مردم و نظام را تنها می‌گذارند زیرا برای آنان منافع شخصی و حزبی مهمتر از منافع جامعه است.

فرزند مرحوم سیداحمد خمینی در ادامه به دوران مبارزات امام(ره) اشاره کرد و گفت: در آن زمانی که وقتی نام و یاد امام می‌آمد، به جای صلوات، زندان و شکنجه و سختی در کار بود، دوستداران واقعی امام بودند که این نظام را تقویت کردند و به یاری و وفای آنان و ملت بود که امام توانست انقلاب خود را به سرانجام برساند.

سیدعلی خمینی، تملق‌گویان را دشمنانی نامید که در چهره دوست خود را درآورده‌اند و افزود: چاپلوسان افرادی هستند که جلوی مسئولان و مردم به مدح می‌پردازند و پشت سر بدی می‌گویند و این کار باعث می‌شود اگر ضعفی در مسئول باشد، اصلاح نشود. کسی که ادعای دوستی می‌کند، وظیفه دارد اشتباه دیگران را بازگو کند تا با رفع آن به اصلاح جامعه کمکی کرده باشد، نه اینکه به خاطر حفظ منافع خودروی نقاط ضعف چشم بپوشاند و آنها را بازگو نکند.

وی مفسدان اقتصادی را از دیگر گروه‌هایی دانست که نباید فرصت مسئولیت به آنها داده شود و در ادامه اظهار کرد: اگر مسئولانی در حکومت فساد اقتصادی داشتند، نظام نباید فرصت ادامه کار به آنان بدهد زیرا باعث دلسرد شدن ملت نسبت به حکومت می‌شود. البته این عمل بدان معنی نیست که اسلام با ثروت مخالفتی دارد و هرکس را که دارایی قابل توجهی دارد فاسد دانسته است. نگاه اسلام به ثروت - اگر از راه حلال بدست آمده باشد - مثبت است.

نوه امام، عیب‌جویان با غرض را از دیگر افرادی دانست که در اسلام توصیه شده به آنان فرصت خدمت داده نشود و ادامه داد: عیب‌جویی با انتقاد فرق دارد. نقد از سر دلسوزی باعث پویندگی حکومت می‌شود اما عیب‌جویی با غرض، به دلسردشدن مردم از حکومت می‌انجامد. نباید تصور کرد هرکس نقد کند هدفش تضعیف نظام است.

سیدعلی خمینی با بیان اینکه "وظیفه داریم از آرمان‌های امام، انقلاب، ولایت فقیه و نظام دفاع کنیم"، تاکید کرد: در جایی که فقر و تبیض وجود دارد دفاع از آرمان معنی ندارد، اما با علم به این موضوع که مردم فهیم ما شرایط را همیشه درک کرده‌اند و کنار امام و انقلابشان بوده‌اند، به این وظیفه می‌پردازیم.

وی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فقر و تبعیض کنار هم باشند، اختلاف طبقاتی معنادار وجود داشته باشد و اتفاقا کسانی که بیشتر کار کرده‌اند و دلسوزتر بوده‌اند، فقیرتر شده‌اند، نباید ادعا داشت مشکلی در آن جامعه وجود ندارد. البته مردم به خوبی می‌دانند برخی مشکلات ریشه‌ای هستند و زمان می‌برد تا رفع شود و تلاش دولتمردان بعد از انقلاب هم شاهد بوده‌اند و دیده‌اند که چه مقدار کار اساسی در روستاها و کلان‌شهرها در زمینه گاز، آب، برق، تلفن، جاده، کشاورزی، ساخت سد و صدها کار دیگر صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما باید به این نکته نیز تاکید کرد که هنوز با آن جامعه‌ای که مدنظر امام و رهبر انقلاب بوده فاصله داریم.

سیدعلی خمینی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید که سکان هدایت اداری کشور را بدست گرفته است بتواند شرایط بهتر اقتصادی را برای مردم ایران ایجاد کند.

نوه امام خمینی همچنین با حضور در شهرستان دشتخاک استان کرمان در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت سالگرد مرحوم سیداحمد خمینی برگزار شده بود، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه(س) به اهمیت تقوا در زندگی فردی و اجتماعی افراد پرداخت و با اینکه "خیر دنیا و آخرت مسلمانان ریشه در عمل کردن به فرامین الهی، دستورالعمل پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) دارد"، افزود: انسان هر زمان در زندگی به آنچه خداوند به او فرمان داده عمل کرده عاقبت به خیر شده و هر چقدر از آن فرامین فاصله گرفته دچار خسران در این جهان و جهان آخرت شده است.

وی تقوا را مهمترین رکن مسلمانی برشمرد و تاکید کرد: تقوا به معنی عمل نکردن به هوای نفس است در قرآن به آن بسیار سفارش شده است و نمی‌تواند فردی بگوید من مسلمان هستم ولی تقوا پیشه نکند. کسی که تقوا دارد پیرو فرامین الهی است و هیچ وقت اسیر هوای نفس نمی‌شود.

نوه امام به آثار اجتماعی تقوا اشاره کرد و افزود: آرامش از برجسته‌ترین آثار اجتماعی تقواست. بسیاری از جامعه‌شناسان و محققان علوم اجتماعی در این باره بحث‌های فراوانی کرده‌اند که آرامش بشر چگونه حاصل می‌شود؟ از منظر الهی، عامل آرامش بشر تقواست. در سفرهای زیادی که به نقاط مختلف کشور انجام داده‌ام هیچ فضا و مکانی را نیافتم که مثل منزل خانواده شهدا بتواند مرا آرام کرده باشد. خانواده معظم شهدا آرامشی را به انسان می‌دهند که مشابه آن را در جایی نمی‌توان یافت و علت آن وجود تقوا در آنجاست.

سیدعلی خمینی جلوگیری از ریختن آبروی مومن را یکی دیگر از اثرات تقوا عنوان و تصریح کرد: در اسلام آبروی مومن بالاتر از کعبه ذکر شده است و بطور حتم کسی که ادعای مسلمانی دارد نباید اجازه دهد آبروی مومن در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها ریخته شود.

نوه امام دوری از دنیاطلبی را از آثارهای اجتماعی تقوا برشمرد و افزود: در نگاه انسان با تقوا دنیا و هر چیزی که در آن است ارزش پیدا نمی‌کند. البته این بدان معنی نیست که انسان به دنبال زندگی بهتری نباشد. هم فرد و هم دولت وظیفه دارند نسبت به ارتقاء معاش و یافتن راه‌های حلالی که منجر به زندگی بهتر شود عمل کنند ولی تا حدی که اسلام اجازه داده و تقوا به خطر نیفتد.

وی در ادامه، به اهمیت مساله وحدت اشاره کرد و گفت: همه باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و مجادلات سیاسی و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم. چقدر کشور باید تاوان این مجادله‌های سیاسی را بپردازد؟ تا کی مردم باید شاهد بی‌اخلاقی‌های سیاسی باشند؟ وقت آن نرسیده که حول مشترکاتمان به اتحاد نزدیک شویم؟ نباید به آرمان‌های امام و رهبری که به وحدت کلمه تاکید داشته و دارند توجه کرد؟

نوه امام ادامه داد: خداوند اتحاد را نعمت الهی نامیده و باید قدر این نعمت را دانست. هرکس قدم در راه اختلاف بردارد در مسیر شیطان حرکت کرده و خلاف قرآن و اسلام عمل کرده است. اگر در کشور به دنبال هدف واحد باشیم و حول اتحاد حرکت کنیم هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند مقابل اراده ملت بایستد؛ همانطور که امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و این فرمایش را زمانی عنوان کردند که به وحدت کلمه تاکید ویژه‌ای داشتند و فضای آن زمان جامعه نیز بر این اصل استوار بود.

سیدعلی خمینی به امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره کرد و افزود: در قرآن بعد از عدم تفرق و وحدت مسأله امر به معروف و نهی از منکر عنوان شده که همان نقد کردن در دوره کنونی است. نقد یک وظیفه است و بنیان وحدت را کامل می کند. هرکس ادعا می‌کند نقد باعث تضیف می‌شود دچار توهم است.

وی با بیان اینکه "اگر ایرادات گفته و نقاط ضعف بیان شود، آنگاه می‌توان به جامعه مطلوب رسید"، گفت: انتظار امام و رهبری نیز همین است که مردم چشم تیزبین انقلابشان باشند و هرجا احساس کردند مسئولی به بیراهه می‌رود، تذکر دهند. بزرگترین نعمت هر نظامی این است که مردمش مسئولانشان را زیر نظر داشته باشند و رفتارهای آنان را نقد کنند؛ البته نقد دلسوزانه و به قصد اصلاح و نه تخریب.

سیدعلی خمینی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مردم مثل گذشته انقلابشان را در مسیر دشوار کنونی همراهی کنند.

وی همچنین در دیدار جمعی از سیاسیون استان کرمان، به بیان جامعه مطلوب از نگاه سیاستمداران پرداخت و گفت: در تمام حکومت‌ها و نظام‌ها نظریه‌پردازان اجتماعی به دنبال ایجاد جامعه مطلوب مطابق با فرهنگ و وضع جامعه خودشان هستند ایده‌هایی نیز که ارائه شده جهت میل به این مقصود بوده است.

نوه امام به شرح ایده‌های جامعه مطلوب پرداخت و در بیان اندیشه‌های لیبرالیسم اشاره و اظهار کرد: آنهایی که لیبرال فکر می‌کنند بر این عقیده‌اند که راه رسیدن به جامعه مطلوب، فراهم آوردن بستری است که در آن آزادی‌های فردی و اجتماعی تضمین شود و با این نگاه به دنبال تصویب قوانینی هستند که در آن این آزادی‌ها در نظر گرفته شود.

وی اندیشه کمونیسم را حول محور مساوات در جامعه ذکر کرد و ادامه داد: اندیشه کمونیسم در بعد اجتماعی بیشتر توجه خود را معطوف عدالت‌خواهی و مساوات‌طلبی داشته و برداشتش از جامعه مطلوب، جامعه‌ای است که در آن مساوات بین طبقات مختلف جامعه وجود داشته باشد و در این ایده رای مردم و آرای اکثریت جایی ندارد.

سیدعلی خمینی نگاه سوسیالیسم را نگاهی اقتصادمحور عنوان کرد و گفت: در نگاه سوسیالیسم، جامعه مطلوب جامعه‌ای است که آمار بیکاری در آن پایین، سرانه کار، اشتغال و تولید ناخالص ملی قابل قبول و بالا باشد.

وی به توضیح نگاه معنوی پرداخت و افزود: ایده‌پردازان معنوی‌گرا بیشتر به جنبه معنوی انسان توجه دارند. از نظر آنها جامعه‌ای مطلوب است که در آن به ظواهر دین توجه شود. مساجد پر از نمازگزار باشد، مراسم اعتکاف پر از جمعیت شود، ایده‌پردازان معنوی‌گرا به دنبال تحقق عدالت، مساوات، آزادی، اقتصاد پویا نیستند، بیشتر به ظواهر دین اهمیت می‌دهند و نمونه باز این نگاه، اسلام طالبانی است.

نوه امام در ادامه به تعریف جامعه مطلوب از نگاه امام خمینی پرداخت و عنوان کرد: جامعه‌ای که امام مدنظر داشتند، جامعه‌ای است که در آن رضایتمندی مردم بالا باشد و تمام مسئولان حول این سیاست و آرمان امام باید فعالیت کنند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای می‌تواند ایده‌آل باشد که در آن دین و معنویات، آزادی‌های فردی و اجتماعی، اقتصاد و معیشت، رشد و توسعه کشور همه اینها با هم دیده شود و معنای نگاه معتدلانه این است که در کل امور نه افراط کنیم و نه تفریط. اقتصاد در بینش اسلامی مهم است اما همه چیز نیست. همانطور که دین نیز برای مردم مهم است اما نمی‌توان تمام فعالیت‌های کشور حول آن شکل گیرد. نگرشی که در آن آزادی محدود شود محکوم به شکست است همانطور که صرف نگاه اقتصادی محکوم به فناست.

اگر حکومت به آنچه باعث نارضایتی مردم می‌شود اهمیت ندهد، بنیان خود را به خطر انداخته است
سیدعلی خمینی، ریشه اکثر انقلاب‌های عصر را نارضایتی مردم دانست و افزود: اگر حکومت به آن چیزی که باعث نارضایتی مردم می‌شود اهمیت ندهد بنیان خود را به خطر انداخته است، چراکه ریشه ماندگاری هر نظامی به مردم و رضایتمندی مردم برمی‌گردد. احترام به عقلانیت و خرد جمعی، موجب رشد رضایتمندی می‌شود.

وی، جمهوریتِ انقلاب اسلامی را به معنای اهمیت دادن به مردم از منظر امام دانست و خاطرنشان کرد: امام همواره رضایتمندی مردم را محور همه کارهایشان قرار می‌دادند و با تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی ثابت کردند مردم در تعیین سرنوشت خود حرف اول را می‌زنند. همانطور که اسلام و قوانین آن نیز جزء جدایی‌ناپذیر آرمان‌های امام بودند و تاکید ایشان به اجرا کردن اسلام ناب محمدی(ص) بیانگر همین اصل است.

سیدعلی خمینی در پایان، راز ماندگاری انقلاب اسلامی را حرکت در مسیر آرمان‌های امام دانست و افزود: هر زمان مردم در صحنه باشند، انقلاب و نظام پویا خواهد بود. اگر مردم در حکومت دخیل باشند، آنگاه آزادی ارزش قائل پیدا می‌کند، توسعه معنی خواهد داشت و دین مورد توجه قرار می‌گیرد و در نهایت انقلاب شعار خودش را فراموش نخواهد کرد.